Natuurwerk

Malpie
Riethoven
Natuurwerkdag

In de afdeling zijn vier groepen actief: in de gemeente Waalre, in de gemeente Valkenswaard, op de Malpie en in het dorp Riethoven.

Waalre

Al meer dan 40 jaar werkt deze groep van september tot april aan het onderhoud van de natuur in de gemeente Waalre. Er wordt gewerkt op woensdag- en zaterdagochtend.

Werkzaamheden zijn o.a.:

De groep werkt op terreinen van de gemeente Waalre, Natuurmonumenten en Brabants Landschap. Soms gaan de handen ook uit de mouwen voor particuliere eigenaren. Regelmatig wordt bij onderhoudsklussen samengewerkt met Scouting Aalst-Waalre.
Om veiligheidsredenen wordt bij het werk bijna alleen handgereedschap gebruikt. In 2021 zijn veiligheidsschoenen aangeschaft voor elke vrijwilliger, en een aantal veiligheidshelmen. Bovendien is elke vrijwilliger verzekerd tegen ongevallen en houden ervaren vrijwilligers een oogje in het zeil.

Naast de Nationale Natuurwerkdag organiseert de groep elk jaar enkele extra Natuurwerkdagen waarbij eenieder kan meedoen.

Extra handen zijn altijd welkom!
Voor meer informatie:
Henk de Vrind, e-mail henkdevrind@gmail.com of ivn.nwgr.waalre@gmail.com.

Actie Waalre100Bomen

Ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van de gemeente Waalre plantte burgemeester Oosterveer met hulp van schoolkinderen in maart 2023 een fraaie jubileumboom bij de entree van het Huis van Waalre. Voor de IVN Natuurwerkgroep Waalre is één jubileumboom wat aan de magere kant voor het vieren van een eeuwfeest. De Natuurwerkgroep stelde daarom 100 jubileumbomen beschikbaar en nodigde iedere tuinbezitter in Waalre uit een boom in de tuin te planten om het jubileum van de gemeente Waalre met honderd jubileumbomen te vieren en straks af te kunnen sluiten. De 100 bomen waren al na 5 dagen vergeven! In het najaar zijn de bomen uitgedeeld onder de gelukkigen.
Meer informatie over deze actie

Natuurwerkgroep Waalre plant 4500 bomen en struiken
Zaagploeg Natuurwerkgroep Waalre
Bomenophaaldag
Uitgifte Waalre100 jubileumbomen
Waalre100Bomen helpt mens en dier
Waalre100Bomen volgetekend
Inschrijving actie Waalre100Bomen geopend
Plaatsen jubileumbank en start actie ‘Waalre100Bomen’
Waalre100Bomen
Ook in Waalre: Plan Boom
Amfibieën en reptielen rond Meertjesven bedreigd
Waalre beleeft een prachtige Natuurwerkdag
Natuurwaarde-onderzoek Meertjesven
Planthulp Natuurwerkgroep bij aanleg voedselbos
Geslaagde Natuurwerkdag in Waalre
Buurtvereniging adopteert Blokven
Stronkentrekker van Natuurwerkgroep Waalre gecertificeerd
Flink gewerkt in de Waalrese natuur
Stronkentrekker: stand van zaken

Willie Wortels bij Natuurwerkgroep Waalre

Natuurwerkgroepen IVN Valkenswaard-Waalre

Valkenswaard

De groep in Valkenswaard – officieel WOKLE (Werkgroep Onderhoud Kleine Landschaps Elementen) genaamd – is rond 2005 gestart en werkt van oktober tot begin maart, elke zaterdag van 9 tot 12 uur.
Er wordt gewerkt op terreinen van de gemeente Valkenswaard, Natuurmonumenten, Brabants Landschap en Bosgroep Zuid.

Voorbeelden van klussen die worden aangepakt:
Bij Valkenhorst worden de oevers van de Tongelreep geschoond op terrein van Brabants Landschap.
In het gebied De Horsten en De Putten onder Borkel en Schaft worden wilgen geknot en poelen geschoond.
Ook wordt rond D’n Nieuwe Hof gewerkt.

Voor meer informatie: Hanita en Wim van Amelsvoort, e-mail amelsvoort36@gmail.com.

Brabants Landschap roept hulptroepen IVN in

Malpie

De natuurwerkgroep Malpie werkt van september tot maart op de Malpie (en soms op andere plekken in de gemeente Valkenswaard), om daar de heide te behouden. Op de eerste zaterdag in november doet de groep altijd mee aan de landelijke Natuurwerkdag. Op deze dag werken ook de leden van het jeugd IVN mee aan het heide-onderhoud.

Voor meer informatie: Ad Baken, tel. 040-2015181 of e-mail h.baken@chello.nl.

Uitje als dank voor 10 jaar Malpie-onderhoud
Natuurwerkdag: aan de slag in de Malpie’tuin’

Eer van het werk op de Malpie

Riethoven

De natuurwerkgroep in Riethoven onderhoudt de natuurleerpaden De Beemd en het Huisven.
Rondom het Huisven worden de heideveldjes geschoond van jonge opslag zodat de kwetsbare planten zoals klokjesgentiaan, moeraswolfsklauw, zonnedauw en eenarig wollegras worden behouden.

Natuurwerkdag

De groepen voor de Malpie en in Waalre doen mee aan de jaarlijkse Nationale Natuurwerkdag die altijd begin november gehouden wordt.

Natuurwerkdag rond het Brugven
Veel werk verzet rond het Rietven

Naar overzicht werkgroepen