Heidewerkgroep Leudal

Het heidegebied van het Leudal bestaat uit heide van 50 jaar oud en heide van 20 jaar oud. Heidelandschap is een oud cultuurlandschap en heeft mensenhanden nodig om te kunnen blijven bestaan. Wij hebben met een aantal IVN Natuurgidsen en vrijwilligers besloten, om de handen uit de mouwen te steken. We krijgen van de terreinbeheerder Staatsbosbeheer, materialen, begeleiding en ondersteuning. Onze vaste groep bestaat uit 10 personen. Intussen werken wij ook op een gedeelte van de grafheuvels, de stuifduinen en de herstelde Bosvennen. Er lopen in een afgeschermd gedeelte van het heidegebied runderen (Galloway ‘s) en paarden die het gehele jaar door grazen, dus ook de dieren helpen mee om de heide te behouden. Gedurende korte periodes worden er ook schapen ingezet.

Op verzoek verrichten wij ook andere werkzaamheden zoals het ringen van bomen, het opschonen van de Maasoevers, of het knotten van wilgen. Tevens monitoren wij in de gebieden flora en fauna, met specifieke aandacht voor reptielen en insecten.

Door het dragen van vrijwilligerskleding van Staatsbosbeheer tijdens de werkzaamheden, zijn wij herkenbaar. Wij krijgen veel vragen van wandelaars en proberen zo goed mogelijk uitleg te geven over het beheer dat wij uitvoeren. Vrijwillig is niet vrijblijvend, er wordt hard gewerkt maar we nemen altijd tijd voor pauze met koffie en koek. Gezelligheid is voor ons heel belangrijk. Wij werken elke vrijdagmorgen, buiten het broedseizoen, van september tot 15 maart.

Wilt U onze groep komen versterken en ook graag werken in de buitenlucht, neemt U dan contact met ons op.

Coördinator van de Leudal heidewerkgroep is Hermien Hendrikx.
Mailadres: hermienhendrikx@hotmail.com
Telefoonnummer 06-13015190