Bloemen en planten

Groene Vrijwilligersprijs Overijssel

Deventer 29 november 2023

Op vrijdag 17 november kreeg Gerrit Hendriksen uit handen van de commissaris van de koning, Andries Heidema, de Groene Overijsselse Vrijwilligersprijs. En met hem kreeg de hele Plantenwerkgroep IVN-KNNV de prijs.

De grootste loftrompet is voor Gerrit, die lid is van KNNV Deventer. Hij is een van de coördinatoren van deze werkgroep. Bovendien heeft hij een zeer grote (vrijwillige) bijdrage geleverd aan het boek Ode aan de flora van Deventer. Hij is docent in verschillende plantencursussen en ook coördinator bij FLORON van dit district. Verder is hij een van de redacteuren van onze Natuurwijzer.

Gerrit mocht als prijswinnaar een kleine wandeling door Deventer doen met de commissaris, een medewerker van de provincie Overijssel en van IVN Overijssel en een aantal leden van de plantenwerkgroep. De uitreiking van de oorkonde vond plaats bij de oude stadsmuur van Deventer (vlak bij Mimik), daar waar de Muurbloem in 2012 uitgezet is en nog steeds aanwezig is.

Onderweg heeft Andries Heidema het klein glaskruid leren kennen en gezien dat dit plantje veelvuldig voorkomt in de stad. Onderweg kwamen we langs de groeiplaats van Vals streepzaad, een eerste waarneming van de plant in Deventer die Gerrit  heeft gedaan. En we zagen de nieuwkomer Kleine klaverzuring op de hoek Polstraat en Assenstraat, ook zo’n nieuweling die niet aan het oog van Gerrit ontsnapte.

Na de officiële en leuke plichtplegingen heeft de Plantenwerkgroep bij het Volkshuis een toast op Gerrit en op de hele plantenwerkgroep uitgebracht met koffie en koek.