Landschap

Zagen, knippen, slepen en sjouwen, takkenrillen maken… – een werkdag van de werkgroep Landschapsbeheer

De Oude IJsselstreek 14 november 2023

Het is vandaag 11 november, de tweede zaterdag van de maand, vaste werkdag van de werkgroep Landschapsbeheer. In de vroege ochtend regent het flink. Buienradar voorspelt voor de rest van de ochtend ook niet veel goeds.
Om 8 uur even de mail gecheckt om te kijken of het (stiekem een beetje verwachte) bericht van afzegging komt. De mail verschijnt niet, dus… aan de bak!
Rond 9 uur verzamelt zich een groep van ongeveer 20 werkgroepleden aan de Kersendijk in Westendorp.

Deze ochtend gaan we twee bosschages uitdunnen. De bomen en grote takken zijn al geblest, het is een kwestie van afzagen, kleiner maken en op een takkenril leggen. De ladders komen er vandaag niet aan te pas. De bosjes liggen een eindje van elkaar af – handig, want dan lopen we elkaar niet in de weg. De werkgroepleden verspreiden zich, het weer klaart op, de stemming is goed.

Onze gastvrouw heeft om half 11 de koffie klaar, met wat lekkers. Na de koffiepauze breekt zowaar de zon door en wordt het nog warm! Tot onze verrassing zien we een wezeltje onder een takkenril vandaan komen. Met het kenmerkende loopje, een soort golfbeweging, loopt hij (of zij?) een paar meter over het pad en weer terug naar zijn schuilplaats. Dit herhaalt zich een paar keer, wij staan op een paar meter afstand en genieten van het schouwspel.

Vóór de lunch is de klus geklaard. Er is tijd om een rondje door de buurt te maken – de bewoners aan de Kersendijk 5 en 7 geven de natuur de kans zich te ontwikkelen, daar waar voorheen maïs het uitzicht bepaalde. Bijna zes jaar geleden is hier een start mee gemaakt en het ziet er fantastisch uit! De diversiteit is enorm toegenomen, reeën komen uit het naburige Hoenderbosch fourageren en drinken uit de poel.

Met behulp van de Stichting Bomenwerkgroep Oude IJsselstreek zijn er onlangs honderden jonge boompjes geplant, als natuurlijke linten op de percelen.

Dan is het tijd voor de lunch – we kunnen kiezen uit twee vegetarische soepen, een rijk gevulde champignonsoep en een overheerlijke pompoensoep. We laten het ons goed smaken en gaan aansluitend voldaan naar huis.

Gelukkig heeft onze coördinator een andere buienradar geraadpleegd vanmorgen…