Landschap

Landschapsbeheer op de helling (?)

De Oude IJsselstreek 10 september 2023

Op de eerste werkdag van het seizoen gingen werkgroepleden van de werkgroep Landschapsbeheer aan de slag op landgoed ‘t Maatje in Gaanderen.

De hazelaars op de geluidswal tussen het landgoed en de A18 moesten worden teruggezet (op kniehoogte worden afgezaagd), met als doel meer licht te creëren op de vrijkomende ondergrond, zodat dit stukje natuur meer aantrekkelijk wordt voor allerlei insecten.

Het was een uitdaging: onze enkels, knieën en andere gewrichten kraakten en piepten op de helling, het was bijzonder warm en de muggen lieten zich ook niet onbetuigd.

Evengoed konden we het werk rond half een ‘s middags afsluiten, met een heerlijke courgettesoep, tevreden en voldaan.

En mocht de toevallige wandelaar op ‘t Maatje zich afvragen waar toch al die veegsporen op de geluidswal vandaan komen – tja… onze werkgroepleden moesten tenslotte ook weer naar beneden.
En dat ging heel makkelijk, op het zitvlak :).