Landschap

Landschapsbeheer in touw!

De Oude IJsselstreek 10 april 2023

Zaterdag 8 april, de tweede zaterdag van de maand, het is weer zover: de IVN-werkgroep Landschapsbeheer komt in actie.

Ongeveer 20 leden/vrijwilligers melden zich om 9.00 uur bij landgoed ‘t Veld in Halle. Omdat het broedseizoen inmiddels is begonnen worden er geen bomen meer geknot – doorgaans één van de meest populaire bezigheden van de werkgroepleden. We beperken ons tot het verwijderen van opslag: vooral laag bij de grond zagen en knippen.

Er is een strakke planning: vóór de koffie de opslag verwijderen tussen wilgen en knotelzen aan de toegangsweg vanaf de Nijmansedijk – na de koffie opslag verwijderen langs één van de paden op het landgoed, waarbij het nadrukkelijk de bedoeling is dat de krentenboompjes blijven staan.
Deze boompjes staan bijna in bloei, en zijn dus goed te herkennen.

Ook vandaag geldt: vele handen maken licht werk. De voorgenomen werkzaamheden worden vlot afgewerkt, er is tijd om tussendoor even uit te rusten en te genieten van het uitzicht over de grote poel.

Onze gastvrouw heeft voor een heerlijke lunch gezorgd, we konden kiezen tussen pompoensoep en kippensoep, met gesnipperd groen uit de natuur: kraailook, zevenblad, daslook.

Na de lunch vertrok een aantal leden naar een adres aan de Rietveldweg in Doetinchem, om daar hazelaars terug te zetten en een takkenril te maken.

We kijken terug op een geslaagde werkdag: het weer én de sfeer waren uitstekend!

Foto’s: Ber Onderwater, Wies Nijhuis