VWG-excursie Wooldse Veen Vogels

Jubilerende Vogelwerkgroep in Wooldse Veen en Bekendelle

De Oude IJsselstreek 5 november 2023

Onze Vogelwerkgroep bestaat dit jaar 40 jaar. Tijdens een speciale jubileumexcursie gingen op 28 oktober jl. 23 leden op weg naar de omgeving van Winterswijk, waar twee prachtige natuurgebieden werden bezocht. Na afloop kregen de leden een gratis lunch aangeboden door het bestuur van IVN De Oude IJsselstreek.

Carpoolend vanuit Doetinchem, en andere delen uit ons werkgebied, verzamelden de deelnemers zich op het parkeerplaatsje bij het Wooldse Veen. Een flinke groep en dus werd besloten om in twee groepen de route door het veen tegengesteld te lopen. Bij de uitkijktoren op de grens (D) zou men elkaar weer ontmoeten.

Het weer was grijs en donker met soms nog een spettertje motregen. Niet echt ideaal vogelweer…! Gelukkig was het niet koud en toen er even werd stilgestaan op het vlonderpad hoorden en zagen we de eerste vogels al.
Het was behoorlijk druk in de lucht met o.a. diverse ganzen- en eendensoorten. Verder o.a. groepen spreeuwen, kramsvogels, sijsjes, houtduiven. Jammer dat met dit weer je het vooral van de vogelsilhouetten moet hebben, want kleuren vielen moeilijk waar te nemen met deze lichtomstandigheden. De vogelgeluiden-app Merlin bood regelmatig uitkomst bij het determineren van de vele (trek)roepjes.

Vanaf uitkijktoren Wooldse VeenGroep 1 was al snel bij de uitkijktoren beland en wachtte, genietend van het landschap in herfstkleuren, op groep 2. Ondertussen werden o.a. nog rietgors en graspieper gespot en het roepje van een roodborsttapuit gehoord.
Groep 2 naderde inmiddels en wachtte geduldig tot groep 1 de uitkijktoren weer verliet om er zelf op te klimmen. Bij de ontmoeting werden leuke waarnemingen uitgewisseld zoals het overvliegende mannetje blauwe kiekendief en een groepje kleine barmsijs bovenin een berk.

De route werd vervolgd en onderweg werd nog een mooi mannetje geelgors in een dode boom ontdekt.
Vogelwerkgroep in het Wooldse Veen

Verder werden er nog goudvinken gehoord en een liet zich wegvliegend nog even zien. Een opvliegende watersnip, grote bonte specht, keep, staartmeesjes, werden nog gehoord en/of gezien. Toch leuke waarnemingen voor deze grauwe morgen.

We liepen het veen uit, richting een kijkhut iets verderop. Daar wachtte de andere groep al en werd er even gezellig bijgekletst, want hier viel niet zo veel meer te zien.
Vogelexcursie Winterswijk

Het tweede deel van de excursie ging richting Bekendelle. Daar zou nog een mooie wandeling langs de Slingebeek worden gemaakt. Alleen had de overvloedige regenval van de dag ervoor een soort nevengeul gevormd, waardoor de oorspronkelijk bedoelde route niet gelopen kon worden. Iemand probeerde het nog even via het hek, maar die poging werd al snel gestaakt. Klimpoging via het hek

Overstroomd wandelpad Bekendelle

Dan maar door het bos, met her en der verschillende paddenstoelen. Het weer werd steeds beter, zelfs het zonnetje kwam er door. De middelste bonte specht werd nog waargenomen. Diverse mezen, vinken en roodborst en winterkoning vulden de lijst aan. De grote gele kwikstaart liet zich niet zien vandaag, ook niet bij Berenschot’s Watermolen. Het water stond overal zo hoog dat er geen geschikte plek meer was langs de oevers. Maar met bijna 40 vogelsoorten op het lijstje was men dik tevreden.
Het werd wel tijd voor de lunch en dus schoof men aan voor het lunchbuffet in de watermolen. Na zo’n ochtend in de natuur ging een lekker broodje met soep of salade er wel in!

VWG in WinterswijkVerslag: Jeltje Berendsen
Foto’s: Gerbert Strang, Nienke Vollema en Jeltje Berendsen