Vogelexcursie voor leden naar de Punt van Reide

Onder leiding van Gerard Middelkoop gaan we op zoek naar vogels in het mooie gebied boven in Groningen:

Punt van Reide.

Voor deze excursie zullen we de hele dag op pad zijn.

Om ongeveer 9.00 uur arriveren we bij bezoekerscentrum Dollard van het Groninger landschap in Termunten. Hier parkeren we de auto’s. Het bezoekerscentrum is open vanaf 12.00 uur. Hier is alleen koffie/ thee verkrijgbaar, geen lunchgelegenheid. Dus lunchpakket en wat te drinken zelf meenemen.

Punt van Reide, schiereiland in de Dollard

Aan het einde van de Groninger wereld ligt schiereiland de Punt van Reide.
Deze smalle buitendijkse landtong, ter grootte van 53 hectare, is het restant van het ooit zo welvarende Reiderland. In de loop der tijd is vrijwel het hele oorspronkelijke gebied weggeslagen door de zee. Nu heeft de natuur er vrij spel: zowel zeevogels als weidevogels doen het dan ook goed in deze oase van rust.

Tureluur

Vanaf het bezoekerscentrum lopen we via een verhard pad tussen de rietkragen naar de wadplaten. Er zijn broedkolonies van de noordse stern en de visdief en er nestelen veel tureluurs. Tijdens hoog water zoeken de wadvogels er graag hun toevlucht. Het aangrenzende wad is een geliefde kraamkamer voor de zeehond. De Punt van Reide biedt een unieke beleving op de grens van land en zee!

Alle verharde paden zijn vrij toegankelijk, hier is ook een rondwandeling van 2,5 km
mogelijk.

Op 350 meter van het bezoekerscentrum is aan de andere kant van de plas ook een goed toegankelijke vogelkijkhut. Deze diverse biotopen geven dus veel kans om allerlei verschillende vogelsoorten te zien, zoals rietvogels en steltlopers.

‘t Roegwold
Als we uitgekeken zijn in Noord Groningen (afhankelijk van het weer en het aanbod van vogels) en er is nog tijd over dan is er de mogelijkheid om op de terugweg de oude en nieuwe natuur in t Roegwold te bezoeken. Landbouwgronden tussen de al bestaande natuurgebieden zijn hier heringericht. Hier komen nu mooie bloeiers voor als goudknopje en rietorchis, en vogelsoorten als de roodborsttapuit en kleine karekiet.

roodborsttapuit
Roodborsttapuit

Aanmelden voor deze excursie is noodzakelijk via de groene knop onderaan dit bericht, na aanmelding wordt geïnventariseerd wie een auto beschikbaar heeft.
Voor leden zijn aan deze excursie geen kosten verbonden. Chauffeurs krijgen uiteraard een reiskostenvergoeding.

Tureluur
Sporthal De Koel