Heel Drenthe zoemt

Natuur en Milieufederatie Drenthe is samen met Landschapsbeheer Drenthe, Staatsbosbeheer, provincie Drenthe, De Vlinderstichting en FLORON de campagne Heel Drenthe Zoemt gestart. Met de campagne willen ze aandacht vragen voor biodiversiteit in het agrarisch cultuurlandschap van Drenthe.

Dat er veel planten en dieren voorkomen in en afhankelijk zijn van het agrarisch cultuurlandschap is bij veel mensen niet bekend. Met ‘Heel Drenthe zoemt’ wil men de rijkdom aan planten en dieren in het agrarisch cultuurlandschap van Drenthe onder de aandacht brengen.

Gemeente Borger-Odoorn ambassadeur van de Knollathyrus.

knollathyrus
Foto knollathyrus ©WillemBraam

Eén van de vele activiteiten van Heel Drenthe zoemt is de mogelijkheid dat overheden of particulieren ambassadeur worden van een bepaalde plant- of diersoort in het agrarisch cultuurlandschap. Zo hebben bijv. de steenuil, de regenworm en de bunzing al een ambassadeur. De gemeente Borger-Odoorn heeft gekozen voor de knollathyrus. Dit is een bijzonder zeldzame plant die maar op één plek in de gemeente bloeit, namelijk in de berm van een weg midden tussen de landerijen in Eesergroen.

Kijk voor meer informatie op de website van