Leg een bloemenweide aan

Aanleg en onderhoud bloemenweide (PDF)

Eind 2018 is onze IVN afdeling een actie gestart om meer bloemenweides in tuinen van inwoners te krijgen. De dramatische situatie met de insectenstand was de directe aanleiding. Vooral bijen en vlinders hebben het zwaar te verduren.

Het idee van IVN Borger-Odoorn was met name om de inwoners te stimuleren gedeeltes van hun tuin waar “zinloos gras” de overhand heeft om te toveren tot bloemrijke weiden. Zo konden  we zelf ook een belangrijke bijdrage leveren aan de biodiversiteit. Heel belangrijk is dat wij bloemenzaad leverden dat op een verantwoorde manier is geproduceerd. Er is ook veel bloemenzaad in de handel waarbij dat niet het geval is. Dit bevat plantensoorten die niet inheems zijn of soorten die voor insecten niet interessant zijn. Dit is bij veel gecultiveerde soorten het geval.

Het resultaat van onze acties sinds 2018 is verrassend. Tot nu toe hebben maar liefst 100 inwoners via IVN bloemenzaad besteld en is 10.000 m2 ingezaaid. We zullen ook de komende zomers op diverse plekken in de gemeente de resultaten kunnen zien.

Het bloemenweide project is met ingang van 2023 beëindigd. Via IVN Borger-Odoorn kunnen geen bloemenzaden meer worden besteld.

In het najaar van 2021 hebben wij ons bloemenweide project verder uitgewerkt in een bloeiproject dat landelijk kon worden uitgerold. Hiervoor is een projectplan geschreven dat meedong in de oeuvreprijs van het Prins Bernhard Cultuurfonds. Voor het gekozen projectplan was € 75.000,- beschikbaar. Uit de elf inzendingen werd ons plan genomineerd als één van de drie kanshebbers.

Uiteindelijk werd ons project niet gekozen maar het heeft landelijk wel veel aandacht getrokken en er is uit meerdere hoeken enthousiast op gereageerd. Ook de Drentse IVN afdelingen zijn enthousiast en willen meehelpen om het bloemenweideproject te promoten.

Alle informatie over het hoe en wat van de aanleg en het onderhoud van een bloemenweide vindt u bovenaan deze pagina.

Als u zelf aan de slag wilt is bij o.a. de Cruydthoeck veel informatie te vinden over inheemse zaden en de aanleg van bloemenweides.