Werkgroep Bermscouts

Tellen van bloeiende planten in een berm in jouw omgeving

Bermscouts inventariseren in nauwe samenwerking met de gemeente Borger-Odoorn een aantal ecologische beheerde bermen in de gemeente op nectarplanten.
In 2023 waren er in de gemeente negentien bermscouts actief. Zij inventariseerden 20 bermen. Tien van hen volgen in 2024 de digitale basiscursus flora van Floron. Deze zeer uitgebreide cursus, waarin je de in Nederland voorkomende wilde planten leert kennen en vooral determineren wordt hen aangeboden door Floron en de gemeente Borger-Odoorn.

Onze IVN afdeling begeleidt de cursisten en organiseert een aantal praktijklessen waarin de tijdens de cursus opgedane kennis wordt geoefend en verdiept.

Iedereen kan meedoen aan het bermscouts project.
Ook plantenliefhebbers die de cursus niet volgen en een beperkte plantenkennis hebben kunnen meedoen aan het project. Voor hen is er een eenvoudige methode om mee te doen. Bij deze methode werk je met een zoekkaart waarop een beperkt aantal bloeiende nectarplanten is afgebeeld. Nectarplanten zijn belangrijk voor onder meer insecten en vlinders. Op de zoekkaart staan alleen duidelijk herkenbare planten die bijna iedereen wel kent. Naast deze eenvoudige methode is er een meer uitgebreide methode voor wat meer ervaren floristen. In beide gevallen worden de resultaten ingevoerd in de verspreidingsatlas.

Meer weten?
Veel informatie over het project bermscouts vind je op de speciale website van Floron.
Ook kun je contact opnemen met de coördinator van de werkgroep bermscouts Jan Veldman