Natuurgebieden in Borger-Odoorn (let op: locatie gewijzigd)

Lezing van Uko Vegter, ecoloog bij de stichting Het Drentse Landschap

AUB Aanmelden via de groene knop onder aan dit bericht.

Tijdens de lezing over natuur in onze gemeente zal Uko met name aandacht besteden aan natuurgebieden van Het Drentse Landschap (HDL). Het HDL bezit in onze gemeente namelijk heel mooie en gevarieerde natuurgebieden. Sommige al heel lang en andere sinds kort. Uko laat ons uitgebreid kennis maken met de mooie natuur in de verschillende gebieden, maar zal ook aandacht hebben voor de bedreigingen die er zijn.

Drouwenerzand

Dit is wellicht het meest bekende terrein van HDL. Volgend jaar is het 50 jaar geleden dat het 234 ha grote Drouwenerzand werd gekocht. Sindsdien wordt het zorgvuldig beheerd. Dat moet ook wel want het gebied omvat Europees beschermde natuur (Natura 2000) en is ook het eerste aardkundig monument dat in Drenthe werd opgericht.
In ons tijdschrift Hondsrug en Veenlanden, edities 8 en 9 besteedden we uitgebreid aandacht aan het gebied.

Exloërkijl

Deze voormalige zandwinplas met omringend bosgebied en oude veenwijken ligt in 2e Exloërmond. Het terrein omvat 71 ha.
In editie 10 van ons tijdschrift schreef Geert de Vries een artikel over dit gebied.

kwel Flessenhals Borger

Hunzedal
Veel aandacht van Het Drentse Landschap is de laatste tijd besteed aan de ontwikkeling van natuur in het Hunzedal. In onze gemeente gaat het dan om de twee bovenlopen van de Hunze, het Voorste en het Achterste Diep. Langs het Voorste Diep komen we eerst de Mandelanden (120 ha) tegen. Daar kronkelt na 2011 de snelstromende beek weer door bloemrijke schraallanden. De Flessenhals grenst direct aan de Mandelanden, ook daar meandert de beek weer.

Verderop liggen de Bronnegermaden en de Branden. De Branden is zeer recent ingericht en de Bronnegermaden volgt over een aantal jaren. Langs de andere bovenloop van de Hunze, het Achterste Diep vinden we de Zoersche landen en de Kwabsche kuilen (80ha). Het is nu o.a. een paradijs voor bevers. Verderop ligt het Lofargebied (425 ha). Dat gebied ontwikkelde zich na 2008 wellicht tot het meest gevarieerde natuurgebied van het Hunzedal met een bijzonder rijke moerasflora en het is een eldorado voor vogels en libellen.

Een nieuw gebied langs het Achterste Diep is de Paardetangen, dat bestaat uit 67 ha kruidenrijk vochtig grasland langs de meanderende beek.

Paardetangen Hunze
In alle gebieden in de Hunzevallei houdt de plantenwerkgroep zich bezig met de inventarisatie van de wilde planten. Op onze website zijn de resultaten daarvan zichtbaar gemaakt.

We hopen jullie allemaal te ontmoeten op 30 maart.

Informatie over de locatie Ontmoetingscentrum Het Anker:

Bij voorkeur niet de hoofdingang gebruiken maar de ingang aan de Brinkstraat, net voorbij meubelboerderij Woodtastic.

Inloop vanaf 19:00 uur

Paardetangen Hunze
Het Anker
Hoofdstraat 9
9531 AA Borger
Bekijk op Google Maps
  • Kosten: De kosten van deze lezing bedragen € 5. Graag gepast betalen bij binnenkomst van de zaal.
  • Aanmelden verplicht: Ja

Activiteitencommissie