Heiligenbergerbeekdal

Het Amersfoortse deel van de Heiligenbergerbeekdal ligt tussen de A28 en de Monnikendam. Het gebied omvat Park Randenbroek, het terrein van het voormalige Elisabethziekenhuis, het terrein van het Sportfondsenbad, de ijsbaan, velden van diverse sportclubs, Stadsboerderij de Vosheuvel, een volkstuincomplex en een caravanopslag. Tussen de Monnikendam en het zwembad stroomt de Heiligenbergerbeek door een woonwijk. Sinds 2000 hebben inwoners van Amersfoort actie gevoere om het gebied groen te krijgen (vanaf 2003 onder de noemer Stichting Heiligenbergerbeekdal). In 2010 nam het nieuwe college het besluit om het terrein van het voormalige Elisabethziekenhuis te vrijwaren van woningbouw. Er komt een parkachtige omgeving. Als alles meezit is het project in 2020 afgerond.

Wandelroute Het Lockhorsterbos, Wandeling Het Klokhuis, Wandelroute Ommetje, Vogelroute Park Randenbroek, Wandeling De Ganskuijl, Wandelroute Park Randenbroek.

Parkje, zicht op kapelMeanderenBeekdal AmersfoortBeekjeBeekdal AmersfoortBeekdal Amersfoort

Kinderboerderij De VosheuvelDas mooi, gebouw gezien over het water heen !Toegang VosheuvelFoto’s door Lenny van Valkenhoef.