de Eemstruiners; IVN Jeugd Natuurclub Amersfoort

Wat doen de Eemstruiners?

De werkgroep IVN-Jeugd organiseert de Natuurclub. De Eemstruiners bestaan uit een groep jongens en meisjes tussen de 7 en 12 jaar. De oudere en jongere kinderen zitten samen in de natuurclub. Tijdens de activiteiten wordt met alle leeftijden rekening gehouden. Er zijn altijd voldoende begeleiders aanwezig.

Wat doen we?

Onze activiteiten zijn afhankelijk van het seizoen en het programma van de jaren ervoor. Ons programma heeft altijd een relatie met natuur en/of milieu en dat kan van alles zijn. Een aantal voorbeelden van de dingen die we doen zijn: een waterpracticum, paddenstoelen bekijken, braakballen pluizen, zoeken naar diersporen, knoppen determineren, vlinders, bijen, libellen, vogels kijken. We zetten ons actief in om kinderen kennis te laten maken met de natuur.

Het thema van de bijeenkomst houden we meestal geheim, zodat het een verrassing is wat we die ochtend gaan doen. We weten dat dat voor sommige kinderen lastig is. Als dat zo is, mogen ze altijd mailen om wat meer informatie.

Wanneer zijn de bijeenkomsten?

We komen 1x per maand op zaterdagochtend van 10.00 – 12.00 bij elkaar. Ons seizoen loopt van september t/m juni. In december hebben we, vanwege de drukke feestmaand, geen club. De data waarop we samen komen maken we bekend per mail. Over het algemeen gaan we naar buiten en op pad.

Waar is de natuurclub?

Ons thuishonk is het Groene Huis, in park Schothorst in Amersfoort. Afhankelijk van ons programma verzamelen we ook vaak op een andere (natuur)locatie in of rondom Amersfoort.

Hoe groot zijn we?

Wanneer je mee wilt doen met de Eemstruiners, kan je je gewoon opgeven. Het Jeugdlidmaatschap kost niets.  Alleen als je lid bent kan je meedoen. Na het aanmelden ontvang je elke maand een uitnodigingsmail voor de volgende clubochtend. Door daar op te reageren geef je aan dat je meedoet met die clubochtend. Er kunnen 25 kinderen maximaal per keer meedoen.

De begeleiding bestaat nu uit 3-6 mensen. Afhankelijk van het aantal kinderen, zijn er meer of minder begeleiders. Wil je je aanmelden bij de natuurclub de Eemstruiners of alleen informatie inwinnen, stuur dan een bericht naar: jeugd@ivnamersfoort.nl

eemstruiners pijlbord