aanleg bloemenberm gorlooplaan 231013 kop 3op1 Biodiversiteit

Gazon verandert in insecten- en vogelparadijs

Valkenswaard-Waalre 13 oktober 2023

Over een lengte van honderden meters is langs de Gorlooplaan in Waalre de grasmat verwijderd om plaats te maken voor Gele morgenster, Slangenkruid, Dagkoekoeksbloem enz.
De afdeling Openbaar Groen van de gemeente Waalre heeft het initiatief hiertoe genomen en daarbij samenwerking gezocht met IVN-werkgroep Biodiversiteit Valkenswaard-Waalre. Met deze verandering wordt een bijdrage geleverd aan verbetering van de leefomgeving.

Vergroten soortenrijkdom

Heel veel planten-, vlinder- en bijensoorten zijn de laatste decennia verdwenen door allerlei oorzaken (zie naschrift onderaan). Met de aanleg van bloemrijk grasland willen wij deze soorten weer terugkrijgen. In bloemrijk grasland groeien planten die van nature in ons land voorkomen. Met hun bloemen en bladeren bieden deze inheemse planten een kraamkamer en voedsel aan bijen, vlinders, andere insecten en hun larven. Zij op hun beurt zijn weer voedsel voor vogels die er zichzelf en hun jongen mee voeden. Bloemenbermen vergroten de soortenrijkdom (biodiversiteit) in een gebied enorm. Met een toenemende plantenvariatie neemt ook het aantal natuurlijke vijanden toe dat plaaginsecten zoals eikenprocessierups opeet. De natuur helpt zo plagen te bestrijden en overlast te voorkomen.

Betrekken van omwonenden

De werkgroep Biodiversiteit heeft met de afdeling Openbaar Groen en de groenaannemer (Vebego) enkele voorbereidende gesprekken gevoerd. Bij de IVN-werkgroep lag de taak om omwonenden te informeren. Daarvoor heeft de werkgroep een informatieve brief over bloembermen geschreven, met gemeente Waalre en IVN Valkenswaard-Waalre als afzender. De werkgroep heeft de brief huis-aan-huis verspreid aan de direct omwonenden. Voor vragen werd met telefoonnummer en mailadres verwezen naar de gemeente. Er is één reactie met vragen binnengekomen en deze zijn door de gemeente beantwoord.

aanleg bloemenberm gorlooplaan 800br

Weerstanden

Op het moment dat de werkzaamheden eind september van start gingen, was er toch wat gemor dat eerder niet te horen was geweest: van verminderde verkeersveiligheid tot meer hondenpoep. Bij een vervolgproject zouden inwoners misschien nog meer betrokken kunnen worden:

• Omwonenden bloemenzaad laten inzaaien bij aanleg nieuwe bloemenberm
  • Schoolkinderen bloemenzaad laten in zaaien bij aanleg nieuwe bloemenberm
  • Informatiebord bij bloemenberm
  • Informatiebijeenkomst ‘Bloemenberm in onze wijk’
  • Na aanleg een wandelexcursie langs de bloemenberm.

Er blijven altijd voor- en tegenstanders. Insecten en vogels voor wie de bloemenberm is bedoeld zullen zeker niet klagen en zich in dit paradijs helemaal thuis gaan voelen.

Werkgroep Biodiversiteit Valkenswaard-Waalre

Naschrift: Verdwijnen van insecten

Er is al langer sprake van het verdwijnen van insectensoorten. In oktober 2017 verscheen een verontrustend krantenbericht met als kop “Driekwart insecten verdwenen, landbouw mogelijk boosdoener”. Aanleiding van dit bericht was een onderzoek naar verandering in insectenvoorkomen in de omgeving van het Duitse Krefeld. Het ging de onderzoekers niet om variatie aan soorten, maar om de hoeveelheid insecten in kilo’s. Tussen 1989 en 2016 was het gewicht in verzamelde insecten met 76 procent afgenomen. Het gebruik van pesticiden werd en wordt nog steeds als belangrijke oorzaak gezien. Het onderzoek kreeg wereldwijd aandacht. Rachel Carlson waarschuwde hiervoor al in 1962 met haar nog immer actuele en inspirerende boek Silent Spring. (Bron: Marc Angerlo, Natuuramnesie).