kleine vuurvlinder kop 3op1 Insecten en bodemdieren

Ontmoet de natuur in Vlindertuin Waalre

Sinds 2003 ligt in het bos nabij de Blokvenlaan in Waalre-dorp Vlindertuin Waalre. Op het terrein van de vroegere gemeentekwekerij is hier een paradijsje voor insecten én mensen ontstaan. Iedereen kan er overdag vrij binnenlopen. De poort is altijd open. Vooral tussen 1 april en 1 oktober (het vlinderseizoen) is de tuin een bezoekje waard.
Locatie van de Vlindertuin

Dagvlinders

In de eerste jaren lag de focus vooral op dagvlinders. Ook toen al zorgde dat voor een heel divers ingerichte tuin. Natuurlijk zijn bloeiende planten met bloemen die veel nectar leveren, heel belangrijk voor vlinders. Maar voordat ze rondvliegen, gaan vlinders nog door drie andere fasen: ei, rups en pop. In die fasen zijn andere dingen nodig dan voor fladderende vlinders. Bijvoorbeeld de juiste plekken om eitjes te leggen, waardplanten waaraan de rupsen zich vol kunnen eten en rust voor de poppen. Opwarmplekjes, schuilplaatsen, luwte en water maken de tuin nóg aantrekkelijker voor vlinders.

Meer dieren

Zulke omstandigheden zijn niet alleen interessant voor vlinders. Andere insecten en kleine diertjes gedijen er ook goed bij. Dus ging de vlindertuin zich daar op den duur extra op richten. Stapelmuurtjes en insectenhotels bieden onderdak aan solitaire bijen en wespen. Er zijn nectarplanten bij gekomen die nachtvlinders lokken. De siervijver en poeltjes zijn een thuis geworden voor libellenlarven, kikkers en salamanders. Zo is een stukje natuur ontstaan met steeds meer biodiversiteit. Er zijn al bijna 2000 dier- en plantensoorten waargenomen.

bijenhotel in Vlindertuin Waalre

Ook in je eigen tuin

Moet je heel speciale dingen doen om je eigen tuin vlindervriendelijk te maken? Dat valt enorm mee. Het begint wel met zon in de tuin, want daar houden vlinders van. Eén van de dingen die je verder kunt doen, is eenvoudig. Niet teveel doen!
Laat afgevallen blad en takken eens liggen in herfst en winter. Zo maak je fijne schuilplekken voor allerlei dieren. En denk niet meteen bij elk ‘onkruid’plantje dat het weg moet. Bijvoorbeeld een bloeiende paardenbloem levert veel nectar.

Bloemen in de tuin wil iedereen wel. Als je kiest voor de juiste planten, maak je ook de vlinders blij. Tuinplanten die speciaal gekweekt zijn voor de grote bloemen – zoals tuinviolen – leveren soms heel weinig nectar. Dus kies je beter voor planten die meer op wilde soortgenoten lijken.
In het siertuingedeelte van Vlindertuin Waalre kun je volop inspiratie opdoen. Of download de vlinderplantenfolder.

Meer over biodiversiteit