IVN Apeldoorn
Biodiversiteit
vrijdag12feb2021

Van Ei tot Bij, biodiversiteit op je schoolplein.

Wat kunnen we doen om de achteruitgang van het aantal soorten planten en dieren te keren? We kunnen plekken maken waar dieren bescherming en voedsel vinden! IVN en gemeente Apeldoorn doen dat graag samen met kinderen op hun (groene) schoolpleinen.
Het aanbod bestaat uit een insectenhotel, nestkast, zaden wilde flora en een lespakket. Voor scholen geen kosten, wel voorwaarden!

De voorwaarden:
foto-archief IVN Apeldoorn Roodborst
Het frame van het insectenhotel wordt geleverd, geplaatst en verankerd op een zonnige beschutte plek, bij voorkeur op het zuiden. Vervolgens is het aan de kinderen en leerkrachten om het hotel te vullen, bij te vullen, te verversen en te monitoren. Om insecten te lokken zijn bloemen belangrijk. De kinderen gaan de bijgeleverde zaden van wilde bloemen zaaien op een zonnige plek, in de buurt van het hotel: tegels eruit, bloemen erin!
Het vogelhuisje moet een plek krijgen aan een boom of een muur, min. 2 m. hoog, noordoostelijk gericht.
De bedoeling is dat een groep naar keuze deze onlosmakelijk verbonden onderdelen 'adopteert' en zorgt voor regelmatige monitoring en verslaglegging met behulp van de bijgeleverde lesbrief.

Meer informatie: Marieke Sprey, IVN Natuureducatie Apeldoorn, scharrelkids@ivn-apeldoorn.nl