planten inventariseren Bloemen en planten

Werkgroep florakartering Drenthe start Groene maatjes project

Borger-Odoorn 20 februari 2023

De werkgroep florakartering Drenthe (WFD), die zich al meer dan 40 jaar bezig houdt met de inventarisatie van de Drentse flora, won in 2022 de Groene Anjerprijs. Hieraan was een geldbedrag van € 5000 verbonden.

De WFD wil dit geldbedrag inzetten om jonge, nieuwe vrijwilligers enthousiast te maken voor het inventariseren van de Drentse flora. Nauwkeurige inventarisatie is essentieel voor het behoud en bescherming van onze wilde planten.

Hiervoor wordt het Groene maatjesproject opgezet.

Wat houdt het Groene Maatjesproject in?

De WFD zoekt naar (jonge) vrijwilligers die graag een bijdrage willen leveren aan het inventariseren van de wilde flora in Drenthe en zich in willen zetten voor het werk van de WFD.

Hoe kun je dat doen?

1. Volg het komend seizoen de basiscursus Flora van FLORON (aanmelden t/m 12 maart 2023)

2. Start dit jaar nog met het inventariseren van een gebied (km-hok). Dit is een opdracht in de cursus.

3. Gebruik daarbij de VERA applicatie op je mobiele Android telefoon of tablet.

Wat biedt de WFD bij voldoende enthousiasme en inzet van de vrijwilligers?

1. Vergoeding van de volledige cursuskosten van €119

2. Begeleiding door een ervaren WFD-florist bij de inventarisatie van je kilometerhok.

Belangstelling? Stuur een e-mail naar de WFD

Dan krijg je snel meer informatie over de mogelijkheden, voorwaarden en aanpak.

Meer informatie:

Werkgroep Florakartering Drenthe wil met prijs jonge vrijwilligers trekken