IJsvogel ©Harry Kiewiet Vogels

Lezing Harry Kiewiet over ijsvogels in het stroomdal van de Vecht

Borger-Odoorn 22 januari 2024

Je hebt vrijwilligers en VRIJWILLIGERS. Harry Kiewiet behoort zeker bij de laatste categorie. Als vrijwilliger bij de bij de natuur- en milieuvereniging Het Stroomdal zuidoost Drenthe besteedt hij jaarlijks honderden uren aan het onderhouden van ijsvogelwanden en de bescherming van deze vogel. De ijsvogel is zijn grote passie maar ook de bescherming van andere diersoorten zoals weidevogels, oeverzwaluwen en de otter hebben zijn aandacht.

Koningsvisser

Dit is een veel mooiere naam voor de ijsvogel vindt Harry. Heel veel tijd brengt hij door met het observeren, fotograferen en filmen van ‘de blauwe parel’ vanuit zijn observatiehutten vlakbij de nestingangen. Een van de observatiehutten maakte hij van een niet meer gebruikte glasbol. Tijdens de lezing liet hij talloze unieke beelden zien die hij maakte van deze kleurrijke vogel in allerlei posities. In zijn verhalen nam hij ons volledig mee in de leefwijze van “de blauwe parel” in de Vechtstreek en omgeving.

Indruk maakte vooral zijn inzet voor de bescherming van deze prachtige vogel. Als voorbeeld voor andere natuurfotografen liet hij ons zien dat hij alles doet om verstoring van de nesten te voorkomen. In de kwetsbare periode waarin de vogels nog bezig zijn met het inrichten van hun nestholte laat hij de vogels met rust. Ook probeert hij zo veel mogelijk verstoring door anderen te voorkomen. Maar de vogels maken zo nu en dan wel keuzes die niet zo handig zijn. Het betrekken van een nest aan de rand van een woonwijk waarin bouwactiviteiten plaatsvinden is bijvoorbeeld niet zo verstandig. Harry heeft nog wel een wens: hij hoopt binnenkort ook de bijeneter in zijn gebied als broedvogel te mogen begroeten!

De 34 leden en niet leden die de lezing in het dorpshuis in Valthe bijwoonden genoten van het verhaal en de foto’s van Harry. Iedereen was onder de indruk van de bevlogenheid en inzet van deze vrijwilliger pur sang.