Vogelexcursie Holmers en Halkenbroek

Dit jaar houden we onze jaarlijkse vogelexcursie in het Hart van Drenthe. De excursie staat weer onder leiding van onze leden Gerard Middelkoop en Roelof Manting. We gaan dit keer naar de Holmers-Halkenbroek. Dit is een betrekkelijk nieuw natuurgebied (20 jaar geleden ingericht) in het brongebied van de Drentsche Aa, hier ontspringt het Amerdiep. Het is een plas dras moeras- en stiltegebied omringd door de bossen van het het Hart van Drenthe.

vanaf uitkijktoren ©Jos Vink

Vanaf de uitkijktoren ©Jos Vink

We bezoeken tijdens de excursie onder meer de vogelkijkwand en de 14 meter hoge uitkijktoren midden in het stiltegebied (niet bereikbaar met de auto). Vanaf de toren krijg je een mooi overzicht van beide gebieden. We hopen tijdens de excursie veel  verschillende vogels te zien en te horen, zoals de hoempende roerdomp, het trompetteren van de kraanvogel, de krijsende waterral en de zware roffel van de zwarte specht. Grauwe klauwieren zijn niet alleen aanwezig in het Bargerveen, ook in de Holmers is deze vogel gespot. Verder worden onder meer regelmatig gezien: de wespendief, de blauwborst, de sprinkhaanzanger en de boomvalk. In 2011 werden al 58 soorten broedvogels geteld. Sindsdien is het gebied alleen maar mooier
geworden.

Blauwborst ©LenieDoornkamp
Blauwborst ©Lenie Doornkamp

Het gebied is ook het domein van allerlei viervoeters. Regelmatig worden vossen, reeën, dassen, otters en bevers gezien. Sinds kort zitten er ook met zekerheid wolven en zelfs het edelhert en de wasbeerhond zijn er gesignaleerd. Naast otter en de das wonen natuurlijk ook kleine marterachtigen in het gebied.

Natuurlijk gaan we de genoemde vogel- en diersoorten niet allemaal waarnemen. Maar dat zal de pret niet drukken. Het geeft wel aan wat de potentie van het gebied is en genieten doe je altijd in dit prachtige natuurgebied.

Als je rechtstreeks naar het startpunt gaat (dit startpunt wordt medegedeeld na aanmelding) dit graag vermelden bij aanmelding. Wij willen ook graag weten wie vanaf Borger passagiers kan meenemen. De reiskosten (22 cent per km) worden vergoed aan de chauffeurs.

De groep die verzamelt in Borger vertrekt om 6.30 uur.

roerdomp ©LenieDoornkamp 04 mei 2024 - 07:00
Wanneer