Leg een bloemenweide aan

Eind 2018 is onze IVN afdeling een actie gestart om meer bloemenweides in tuinen van inwoners te krijgen. De dramatische situatie met de insectenstand was de directe aanleiding. Vooral bijen en vlinders hebben het zwaar te verduren.

Het idee van IVN Borger-Odoorn was met name om de inwoners te stimuleren gedeeltes van hun tuin waar “zinloos gras” de overhand heeft om te toveren tot bloemrijke weiden. Zo kunnen we zelf ook een belangrijke bijdrage leveren aan de biodiversiteit. Heel belangrijk is dat wij bloemenzaad leveren dat op een verantwoorde manier is geproduceerd. Er is ook veel bloemenzaad in de handel waarbij dat niet het geval is. Dit bevat plantensoorten die niet inheems zijn of soorten die voor insecten niet interessant zijn. Dit is bij veel gecultiveerde soorten het geval.

Het resultaat van onze acties sinds 2018 is verrassend. Tot nu toe hebben maar liefst  88 inwoners via IVN bloemenzaad besteld en is  8300 m2 ingezaaid. We zullen ook de komende zomer op diverse plekken in de gemeente de resultaten kunnen zien.

Nog niet helemaal zeker is of in 2021 de actie een vervolg krijgt. Als er nieuwe plannen zijn kondigen we die uiteraard op de website aan.

Alle informatie over het hoe en wat van de aanleg en het onderhoud van een bloemenweide vindt u hier:

Aanleg en onderhoud bloemenweide