Leg een bloemenweide aan

De actie bloemenweide van onze IVN afdeling krijgt een vervolg. Vanaf 1 april 2021 kan weer bloemenzaad worden besteld. De actie loopt tot 15 augustus 2021. In september/oktober wordt het zaad geleverd en dan kan meteen ingezaaid worden.

Eind 2018 is onze IVN afdeling een actie gestart om meer bloemenweides in tuinen van inwoners te krijgen. De dramatische situatie met de insectenstand was de directe aanleiding. Vooral bijen en vlinders hebben het zwaar te verduren.

Het idee van IVN Borger-Odoorn was met name om de inwoners te stimuleren gedeeltes van hun tuin waar “zinloos gras” de overhand heeft om te toveren tot bloemrijke weiden. Zo kunnen we zelf ook een belangrijke bijdrage leveren aan de biodiversiteit. Heel belangrijk is dat wij bloemenzaad leveren dat op een verantwoorde manier is geproduceerd. Er is ook veel bloemenzaad in de handel waarbij dat niet het geval is. Dit bevat plantensoorten die niet inheems zijn of soorten die voor insecten niet interessant zijn. Dit is bij veel gecultiveerde soorten het geval.

bloemenweideHet resultaat van onze acties sinds 2018 is verrassend. Tot nu toe hebben maar liefst 88 inwoners via IVN bloemenzaad besteld en is 8300 m2 ingezaaid. We zullen ook de komende zomer op diverse plekken in de gemeente de resultaten kunnen zien.

Alle informatie over het hoe en wat van de aanleg en het onderhoud van een bloemenweide vindt u hier:

Bloemenweide prijzen 2021

Aanleg en onderhoud bloemenweide