Terugblik jubileumactiviteiten

logo 50 jaar IVN Valkenswaard-Waalre

Alle hoogtepunten van 2017 op een rijtje!

20 december: Kerstochtend

Met een sfeervolle kerstochtend op woensdag 20 december is het gouden jubileumjaar afgesloten.
Leerzame, leuke en vooral gezellige activiteiten hebben in 2017 volop op het programma gestaan. Dankzij de inzet van vele leden is het een geweldig jaar geworden!

kerstochtend2017

15 december: Planten jubileumboom

Het jaar van ons 50-jarig jubileum is bijna voorbij. Hoe kun je zo’n jaar passender afsluiten dan met het planten van een boom?

Op vrijdag 15 december hebben wethouder Hetty Tindemans en IVN-voorzitter Emile Weijters een mooie tamme kastanje gezet in het Kleine Meer-park. De boom kon aangeschaft worden dankzij een bijdrage van het Jan en Jans Visserfonds.

In de komende jaren hopen wij, samen met alle bezoekers van De Kleine Meer, te mogen zien hoe de tamme kastanje gaat groeien en bloeien.

Meer foto’s (gemaakt door Jan van Heeswijk)

planten jubileumboom IVN Valkenswaard-Waalre

21 oktober: Pubquiz

Vijftig quizgangers hebben gezellig gestreden om de eer (en de bloembollen). Team Libelles heeft de groepsronde gewonnen. De eerste prijs bij de individuelen is naar Willeke Stouten gegaan.

macrocollage

14-22 oktober: Vogelverschrikkerfestival

Traditioneel in de herfstvakantie: vogelverschrikkers maken en bekijken. Het Jeugd IVN heeft opnieuw een heel mooi exemplaar opgezet. ‘Grutje’ behoedt de Grutto met het kleine Grut.

IVN Vogelverschrikker 2017 totaal

24 september: Jeugddag

Speciaal voor kinderen: een middag vol activiteiten. Niet alleen de jeugd geniet, ook de (groot)ouders hebben een leerzame middag.

Appeltjes roosteren

15 september: Filmavond

Volle bak voor een gezellige terugblik op onze activiteiten uit 2017 en daarvoor.

filmavond IVN 15-09-2017

4 augustus: Uitslag fotowedstrijd

De cursisten van de natuurfotografiecursus hebben mooie foto’s ingeleverd voor de fotowedstrijd.

1e prijs fotowedstrijd (Ganzenbloem)

30 juli: Gezellige Drie-tuinenfietstocht

Ondanks de forse wind gingen toch meer dan 60 deelnemers op pad. De IVN-tuinen lieten zich van hun beste kant zien. Koffie, thee en koek zorgden voor extra gezelligheid waardoor veel bezoekers lang bleven hangen.
Meer foto’s.

Heemtuin 170730 IVN Valkenswaard-Waalre

20 juni: Natuurbelevingsochtend voor De Zonnewijzer

Een ochtend lekker vissen in De kleine Meer en op blote voeten door de heemtuin. Bij prachtig weer, met enthousiaste kinderen en leerkrachten. Bekijk de foto’s.

natuurbelevingsochtend zonnewijzer

10 juni: Slootjesdag

Een grote opkomst, mede dankzij het geweldige weer. Vooral larven van libellen, juffers en allerlei waterkevers kwamen in de schepnetjes mee. En natuurlijk heel veel bootsmannetjes.
Meer foto’s.

Slootjesdag 2017 IVN Valkenswaard-Waalre

7 juni: Natuurbelevingsochtend voor Agnetendal

Niet zo warm maar gelukkig wel (bijna) droog. In ‘t Heike konden we heerlijk met de kinderen waterdiertjes scheppen in de Keersop. De varens langs het pad huisvestten heel veel soorten spinnen. Een supergezellige ochtend met alleen maar blije gezichten.
Bekijk de foto’s.

diertjes in de paraplu

6 mei: Start cursus natuurfotografie

Bijna volgeboekt, en met zeer enthousiaste deelnemers!

21 april: Avondwandeling

In samenwerking met Natuurmonumenten heeft het IVN met een avondwandeling bijgedragen aan de Wandelweek Valkenswaard.
De avondwandeling trok veel belangstelling: 150 deelnemers liepen het parcours in de Dommelvallei dat sfeervol verlicht was met lampions (gemaakt door leerlingen van ‘t Smelleken en Were Di). Onderweg gaven IVN’ers informatie over de sterrenhemel, roofvogels en vleermuizen. Ook was er live muziek! De deelnemers gingen tevreden naar huis.

20 april: Uitslag kleur- en tekenwedstrijd

Met 683 ingeleverde platen mag deze wedstrijd voor de basisschoolkinderen uit ons werkgebied wel een succes genoemd worden.

Amy uit groep Oranje van De Zonnewijzer heeft de kleurwedstrijd gewonnen, en Lise van Dooren uit groep 4-5 van Agnetendal is winnaar bij de tekenwedstrijd.
Verder zijn er 10 eervolle vermeldingen uitgedeeld.
Fotoalbum met daarin alle prijswinnende platen.

uitslag kleurwedstrijd IVN Valkenswaard-Waalre

16 april: Blote-voetenpad

Tijdens de Wandelweek Valkenswaard was het blote-voetenpad open. Ondanks het koude weer ging jong en oud uit de schoenen om te ervaren hoe divers de ondergrond op dit pad is.
Foto-album

blote-voetenpad IVN Valkenswaard deelnemers

21 februari: Start vogelcursus

Altijd een topper en ook deze keer weer ruim vóór aanvang volgeboekt. Wegens het 50-jarig bestaan tegen een speciaal (laag) jubileumtarief.

15 februari: Opening ‘Kleur om te overleven’

De opening van ‘Kleur om te overleven’ was de officiële publieke aftrap van de jubileumactiviteiten. Een drukbezochte ochtend die door wethouders Tindemans en Van Holstein in stijl geopend is.
Fotoalbum

opening project IVN Valkenswaard-Waalre

15 februari: Een gouden tuin

Je hoeft niet D’n Nieuwe Hof binnen te gaan om te merken dat IVN Valkenswaard-Waalre 50 jaar bestaat. In de voortuin staat in grote cijfers ’50’ te lezen. Nu nog in viooltjes, binnenkort in narcissen en daarna komen de goudsbloemen op.
De viooltjes en narcissen zijn geschonken door Coppelmans Tuincentrum in Valkenswaard.

viooltjes 50 jaar IVN Valkenswaard-Waalre

12 februari: Binnendag Jeugd IVN

Duurzaamheid was het thema van de Binnendag in 2017. Een gezellige en leerzame dag voor onze jeugdgroepen.
Fotoalbum

binnendag jeugd IVN Valkenswaard-Waalre