Eigen uitgaven

IVN Valkenswaard-Waalre heeft verschillende boekjes over natuuronderwerpen uitgegeven. Daarnaast is veel digitale informatie beschikbaar.

Wandelfolders

wandelfolders Waalre

In de gemeente Waalre zijn drie wandelroutes uitgezet door middel van paaltjes met een blauwe kop, en één route met witte paaltjes. Hierbij horen folders met achtergrondinformatie. Deze zijn gratis mee te nemen vanaf de startpunten van de wandelingen en ook te downloaden vanaf deze site, kijk hiervoor onder Folders en routes.

Monumentale bomen

boekje monumentale bomenDe gids ‘Monumentale bomen in Valkenswaard’ is uitgegeven ter gelegenheid van het 40-jarig jubileum van de (toenmalige) afdeling Valkenswaard. Het project is uitgevoerd in samenwerking met de lokale Heemkundekring ‘Weerderheem’ en de Bomenstichting.
In dit boekje worden twee wandelingen beschreven, een in Valkenswaard-centrum en een in Dommelen. Op zondag 1 juli 2007 is de wandelgids aangeboden aan de wethouder. Sindsdien is het boekje verkrijgbaar bij het IVN Valkenswaard-Waalre voor een prijs van € 1.00 . De totstandkoming van de wandelgids is financieel ondersteund door het IVN NatuurNetwerkfonds en door de Kiwanisclub Valkenswaard.

Planten van de Kempen

In het boekje ‘Planten van de Kempen en hun naam’, geschreven door Jan van den Nieuwenhof en met illustraties van Frans Vierstraete, komen enkele honderden planten ter sprake die in de Kempen voorkomen (of voorkwamen). Allerlei wetenswaardigheden worden vermeld, waaronder de herkomst van de Nederlandse en Latijnse namen.
Bronnen uit het verleden die hiervoor geraadpleegd zijn, zijn werken van o.a. Dodonaeus, Hippocrates, Hildegard van Bingen en Linnaeus. Van de meeste planten is een pentekening opgenomen die een duidelijk beeld geeft van plant, bloem en/of vrucht. Een index op zowel Nederlandse als Latijnse naam vergemakkelijkt het zoeken.

Dit boekje is niet in de reguliere boekhandel verkrijgbaar. Je kunt het nog steeds bestellen via het secretariaat van IVN Valkenswaard-Waalre (e-mail secretariaat@ivn-valkenswaard-waalre.nl). De kosten bedragen € 15,= exclusief verzendkosten.