Paddenstoelen

Nieuw: de IVN Twiske paddenstoelen werkgroep

Twiske 5 april 2024
Wist je dat flora en fauna er sinds kort een zusje bij hebben? Funga!

Een belangrijk moment afgelopen maart voor alle paddenstoelliefhebbers. National Geographic magazine zet voor het eerst sinds zijn oprichting in 1888 een paddenstoel op de cover. Dit moment markeerde namelijk de introductie van het woord ‘funga’ waarmee het paddenstoelenrijk tegenwoordig wordt aangeduid. Waarom vinden wij dit als IVN Twiske belangrijk? Heel simpel, planten en dieren zouden zonder paddenstoelen niet bestaan. Dus ook ons geliefde Twiske niet.

Flora, fauna, funga.

Eerst, wat is het verschil tussen fungi en paddenstoelen? Fungi is de wetenschappelijke naam voor schimmels en zwammen, en kan je zien als de boom en de wortels onder de grond. De paddenstoel is de ‘appel’ en die groeit meestal boven de grond. Fungi zijn overal, om ons heen, en zelfs in ons! En ze bestaan in echt alle vormen en kleuren, van de rood-met-witte-stippen tot paarse, blauwe en zelfs zwarte varianten. Paddenstoelen kom je ook niet alleen in de herfst tegen, elk seizoen heeft zijn eigen zwammen. Zo kan je in april het prachtige Morielje spotten. Deze ‘zwakjeszwam lijkt op een kruising tussen een spons en een brein. Ben jij er al één tegengekomen?

Paddenstoelwerkgroep.

Je ziet het, paddenstoelen zijn razend fascinerend. Hoog tijd voor IVN Twiske om zijn eigen paddenstoelwerkgroep op te zetten. We zullen de komende jaren de ontwikkeling van funga in het Twiske in de kaart brengen, maar uiteraard ook de fascinerende wereld naar jou toe brengen. Naast de reeds geplande fotowandeling, komen er excursies en mooie (foto-)verhalen. Houdt het activiteitenoverzicht op onze website in de gaten voor actuele paddenstoelenactiviteiten!

Wil je je ook aansluiten bij deze werkgroep? Dat kan ook! Meld je aan bij communicatie@ivntwiske.nl.