Vogels

Steenuilenkast geplaatst!

Baarlo-Maasbree 13 oktober 2023

Op vrijdag 13 oktober hebben de leden van de faunawerkgroep een marterproof steenuilenkast opgehangen in een notenboom bij de familie Peeters op de Lange Heide in Maasbree.

De steenuil is de kleinste uil die je in ons land kunt vinden. Het is een klein grijsbruin uiltje met een bolle kop en ronde vleugels. Steenuilen hebben een gevlekt verenkleed, opvallend zijn de fel gele oogjes en de lange poten. Steenuilen zijn soms ook overdag actief. Meikevers, langpootmuggen en regenwormen staan op het menu, dus een boerenlandschap met houtwallen, knotwilgen en fruitbomen vormen zijn leefomgeving. Hij nestelt in holle bomen en in steenuilenkasten en legt de eieren op een laagje houtmolm met platgetrapte braakballen. Het gaat niet goed met de steenuil, dat komt omdat er veel dieren sneuvelen in het verkeer, maar vooral omdat hun leefgebied verdwijnt. Met onze biodiversiteitscampagne vragen we aandacht voor deze mooie dieren.

Ook werd tegen de voorgevel van een schuurtje het bordje van onze biodiversiteitscampagne opgehangen. Waar je het bordje met de steenuil tegenkomt, is nestgelegenheid voor deze vogel gecreëerd in de vorm van een steenuilennestkast. Meer informatie over onze biodiversiteitscampagne kun je vinden op deze pagina.