Tuin en moestuin

Wat kun je doen met 2m2 tuin?

Twee vierkante meter klinkt klein, maar zelfs met 2m2 kun je al veel aan groen doen. In dit artikel geven we je 10 tips waarmee je jouw beperkte buitenruimte maximaal kunt vergroenen. Zo maak je jouw tuin klimaatvriendelijk, geef je de biodiversiteit een boost en bruist jouw tuin van het leven.

Tips

1. Wip tegels eruit. De eerste stap van het vergroenen van je tuin begint met het wippen van tegels. Heb je totaal geen groene vingers, maar wil je jouw tuin klimaatvriendelijk maken, begin dan met het vervangen van de tegels door gras. Zo kan het water in ieder geval de bodem in trekken en heb jij een lekker plekje om te zitten of liggen. Maar je kunt het natuurlijk ook grootser aanpakken en een boom planten.
  2. Plaat een inheemse haag. Een groene haag staat niet alleen mooier dan een houten schutting, het zorgt ook voor meer leven in jouw tuin. Bloeiende struiken trekken tal van insecten aan en een haag biedt een goede schutplaats voor vogels.
  3. Leg een poeltje aan. Voor een Tuiny Poel is 2m2 voldoende. Met dit inheemse plantenpakket, met daarin een breed assortiment aan zorgvuldig gekweekte waterplanten, leg je eenvoudig een poel met randbeplanting aan, haal je de waternatuur jouw tuin in en vang je regenwater op. Ook vogels maken dankbaar gebruik van de poel.
  4. Kies voor biologische bloemen met een lange bloeiboog. Door inheemse bloemen te zaaien en planten die bloeien vanaf het vroege voorjaar tot het late najaar, geef je jouw tuin niet alleen meer kleur, maar is er ook altijd iets te eten voor vlinders en insecten. Weet je niet welke bloemen je moet kiezen, bestel dan het kant-en-klare Tuiny-Bloeipakket.
  5. Leg samen met je buren een geveltuintje aan. Een geveltuin zorgt voor meer kleur, trekt vlinders en insecten aan en kan regenwater goed opvangen.  Check van tevoren wel even bij jouw gemeente wat de regels zijn over het aanleggen van een geveltuin. En wellicht zijn er mogelijkheden om subsidie te ontvangen. In sommige gemeenten kun je namelijk subsidie krijgen voor verschillende klimaatadaptieve maatregelen. Kijk op groenesubsidiewijzer.nl of je bij jouw gemeente subsidie kunt krijgen voor het vergroenen en verduurzamen van je tuin.
  6. Plaats een regenton. Door overtollig regenwater op te vangen in bijvoorbeeld een regenton, zorg je ervoor dat je in tijden van droogte je tuin mooi en gezond kunt houden zónder veel kraanwater te gebruiken.
  7. Kies voor een groen dak. Een groen dak houdt regenwater vast, zorgt voor verkoeling en biedt voeding voor bijen, vlinders en insecten.
  8. Zorg voor bosjes in je tuin. Egels maken dankbaar gebruik van bosjes en rommelhoekjes in jouw tuin.
  9. Kies voor diverse beplanting. Door voor diverse beplanting te kiezen maak je jouw tuin aantrekkelijk voor verschillende soorten dieren en insecten. Je kunt het beste kiezen voor inheemse plantensoorten: dit zijn soorten die van nature in Nederland voorkomen. Ze zijn beter voor dieren die hier ook van nature voorkomen en hebben ze minder onderhoud nodig.
  10. Kies ook voor vaste planten. Eenjarige seizoensbloeiers geven snel kleur aan je tuin, maar kies juist ook voor vaste planten. Dit zijn planten die jaarlijks bloeien, ze bloeien bovendien vaak lang en hebben verschillende bloeiperiodes. Hierdoor is er voldoende voedsel voor vlinders en insecten. Extra voordeel, vaste planten zijn vaak gemakkelijk in onderhoud.