Podcast moestuinieren op je balkon Bloemen en planten

Natuurlijk balkontuinieren

De frisse geur van een bloem. Een vlinder die fladdert. Je eigen oregano op de pizza en munt in je thee. Wist je dat een balkon met planten en bloemen je vrolijk en gezond kan maken? Geniet van je balkon en voeg zelf een beetje natuur toe! Op deze pagina vind je informatie om jouw balkon om te toveren tot een fijne en natuurlijke plek. Dat is niet niet alleen fijn voor jouzelf, maar ook voor planten, dieren en de buurt.

Waarom is groen op je balkon belangrijk?

Een balkon met planten maakt je vrolijk. Natuur dichtbij huis brengt sfeer en maakt jou en de buurt blij en gezond. En je helpt er ook bijen, vlinders en vogels mee.

Wat zijn vaste planten?

Een vaste plant is een plant die langer dan twee jaar leeft. Dat is erg herfst sterft de plant boven de grond vaak af, hij leeft dus nog wel. In het voorjaar komt de plant gewoon weer op. Gooi de plant dus niet weg als hij is uitgebloeid, dan kun je er volgend jaar weer van genieten!
Tip: knip de uitgebloeide bloemen en oude stengels pas in het voorjaar af. Die gebruiken bijen en vlinders om in te overwinteren.

Wist je dat…

Sommige vlinders tot wel een kilometer hoog kunnen vliegen? Ze brengen makkelijk een bezoekje aan jouw balkon als daar voedsel te vinden is. Misschien komt er wel een dagpauwoog of een atalanta van jouw planten snoepen!

Een minituin op je balkon in 8 stappen

1. De plek van je pot

Zet de pot alvast op de plek van je keuze voordat je aan de slag gaat. Gevuld met grond is de pot een echte zware jongen. Die verplaats je niet zo makkelijk!

2. Scherven brengen geluk!

Leg een aantal potscherven op het gat in de bodem. Dan loopt het te veel aan water eruit maar de potgrond niet.

3. Kleikorrels

Vul de pot tot ongeveer 10 cm met de rode kleikorrels. Deze korrels zuigen water op als de grond te nat is en geven water af als de grond te droog is. Dat helpt om het vocht voor de planten in evenwicht te houden.

4. Strooi de potgrond in de pot

Tot 2 cm onder de rand, anders loopt het water over de pot als je de planten water geeft.

5. Maak je planten vochtig

Vul een emmer met water en laat de planten met de plastic potjes in het water zakken. De wortelkluitjes zuigen zich vol met het water. Zo geef je de planten een goede start.

6. Potje losmaken

Haal het plastic potje van de plant door er zachtjes in te knijpen. Trek het rustig van de wortelkluit. Peuter voorzichtig de worteltjes los die door het potje groeien.

7. Zet het plantje volgens het schema in de grond

Let erop dat je het plantje minimaal zo diep plant als in potje waar hij uitkomt.

8. Klaar!

Geef de planten nog een scheutje water als je ze hebt geplant en dan… Tijd om te genieten!

Voeding

• In de potgrond zit voor 8 weken voeding voor de planten.
  • In de natuur wordt de voeding aangevuld door vertering van blad en door bodemleven. In pot gebeurt dat minder. Een plant met honger groeit niet goed. Het blad verkleurt of het blad valt af terwijl het nog geen herfst is.
  • Voeg plantenvoeding toe om je planten gezond te houden. Niet te vaak, zo’n één keer in de zes tot acht weken en alleen van de lente tot de herfst.
  • Plantenvoeding is er in korrels of vloeibaar.
  • De beste voeding is plantaardig en biologisch. In elk tuincentrum te koop.
  • Planten worden ook heel blij als je in het voorjaar
    compost toevoegt.

Water

Check of er water nodig is

• Planten in pot vragen veel water. Ook als het heeft geregend.
  • Kijk elke dag of de potgrond nog vochtig is. Niet kletsnat, want dan geef je te veel.
  • Twijfel je of de plant genoeg water heeft? Steek een vinger in de grond. Er is nog genoeg water in de pot als je vingertop vochtig is.

Hoe vaak en hoeveel?

• Als het warm is op je balkon of er staat veel wind, verdampen je planten meer vocht. Geef ze dan extra water.
  • Geef tijdens warme zomers 2 keer per dag water: in de ochtend en in de avond.
  • Geef een flinke scheut, bijvoorbeeld 1,5 gieter met 5 liter water.

Wil je water besparen?

• Vang regenwater in een emmer of bakje op.
  • Vang het eerste, nog koude douchewater op.
  • Bewaar het spoelwater waarmee je je groenten wast.