Groen Traineeship provincie Gelderland Klimaat en duurzaamheid

Gelderse jongeren komen samen met Provinciale Statenleden om politieke betrokkenheid te bespreken

Gelderland 11 januari 2024

Op woensdag 10 januari organiseerde een groep jongeren een interactief werkbezoek met leden van de Gelderse Provinciale Staten in Molenplaats Sonsbeek in Arnhem. Tijdens dit werkbezoek bespraken ze hoe de provincie jongeren beter kan betrekken op thema’s die zij interessant vinden: bijvoorbeeld de Gelderse natuur.

Uit een recente enquête onder Gelderse jongeren blijkt dat maar liefst 45% van hen zich weinig aangesproken voelt tot de provinciale politiek. Ook blijkt dat jongeren zich zorgen maken over de natuur in Gelderland en ze zich hiervoor willen inzetten. De vraag die echter opkomt, is of hun stem helder genoeg is om gehoor te vinden bij het provinciaal bestuur. Wordt de potentie van deze jonge, groene hulptroepen wel voldoende benut? Zijn er in de provincie voldoende groene initiatieven waar jongeren zich kunnen aansluiten?

Natuur als bindmiddel: Belang van groene initiatieven

De organisatoren van dit werkbezoek doen mee aan het Groen Traineeship ‘Laat jouw groene stem horen aan de provinciale politiek’, georganiseerd door IVN Gelderland en Provincie Gelderland.

Hun onderzoek onthulde ook het belang van natuur voor hun leeftijdsgenoten. 85% van de Gelderse jongeren gaf aan de natuur als belangrijk te ervaren. De organisatoren van het werkbezoek willen met de Statenleden aan de slag met de onbenutte kansen voor jongeren en natuur. Zo kunnen zij zich samen inzetten voor een groene provincie. Bovendien kan deelname aan groene initiatieven sociale verbinding, gemeenschapszin en saamhorigheid bevorderen.

Groen Traineeship provincie Gelderland
Inspirerende inzichten: Succesverhalen van groene initiatieven in Arnhem

Tijdens het werkbezoek ging gastspreker Jolanda van Looij van BuurtGroenBedrijf in op succesverhalen van bestaande groene initiatieven in Arnhem waar buurtbewoners aan hebben deelgenomen. Hiermee toont ze aan dat er kansen liggen voor het tot stand brengen van verbinding met jongeren.

Ook gingen de Provinciale Statenleden in gesprek met jongeren tijdens speeddates in het Sonsbeekpark. “De jongeren zijn meer dan welkom in de provinciale politiek. Het zou mooi zijn als mensen in algemene zin meer betrokken zouden zijn bij de provinciale politiek. Tijdens de speeddates heb ik in een paar minuten inspirerende gesprekken gehad met de jongeren over hun passie voor natuurbescherming en betrokkenheid bij onze provinciale toekomst. Initiatieven zoals vandaag zijn meer dan welkom voor een groene toekomst voor Gelderland”, aldus Ron van Essen, statenlid voor de BoerBurgerBeweging.

Groen Traineeship provincie Gelderland