De invloed van de mens op het verschijnen en verdwijnen van diersoorten in de Lage Landen door de tijd heen.

Op 27 juni 2024 organiseert de Plantenwerkgroep van IVN Westerkwartier e.o. een lezing over de invloed van de mens op het verschijnen en verdwijnen van diersoorten in de Lage Landen door de tijd heen.

De lezing zal worden verzorgd door Lisette de Vries, medebestuurslid van de afdeling (secretaris) en voorheen archeozoöloog.

Ze neemt u mee op een reis door de (archeologische) tijd en belicht een aantal diersoorten die door toedoen van de mens in onze streken zijn geïntroduceerd of juist zijn uitgestorven of verdreven. Deels gebeurde dit bewust (denk aan overbejaging), maar vaak ook onbewust (indirect, niet intentioneel).

De lezing vindt plaats in de ‘Week van de Invasieve Exoten’ waarin IVN Westerkwartier de aandacht wil vestigen op het verschijnen en verdwijnen van planten, dieren, insecten en overige levensvormen over de wereld heen. Soms gebeurt dit op natuurlijke wijze, soms spelen andere oorzaken daarin een rol (bv. de mens) en kunnen soorten overheersend worden. We spreken dan over invasieve exoten.
Deze lezing is ingepland tussen twee excursies waarin we al wandelend langs enkele van deze exoten zullen worden geleid.
De eerste excursie in Tolbert-Leek heeft reeds plaatsgevonden, de tweede is aankomende zondag 30 juni in Zuidhorn.

Kosten: IVN-leden en jongeren tot 18 jaar gratis,
Overigen € 2,50 (incl. in de pauze één consumptie: koffie/thee en cake).
Betaling contant of per QR-code, dus neem – indien van toepassing – je smartphone mee!

Max. 50 deelnemers. Aanmelden per mail is verplicht, via het volgende mailadres: meysie@telfortglasvezel.nl

Aanmelden kan tot uiterlijk 26 juni 2024.

Locatie: Dorpshuis De Rotonde, Bloemersmastraat 1-B, Niekerk

Zaal open vanaf 19.15 uur, napraten tot uiterlijk 22.00 uur

27 juni 2024 - 19:30
donderdag 27 juni 2024