Wandelen langs invasieve exoten in Zuidhorn

Tussen 21 en 30 juni 2024 vindt voor de negende keer de Week van de Invasieve Exoten plaats.

In deze week wordt aandacht besteed aan de uitheemse planten en dieren (exoten) die veelal door menselijk toedoen hier terechtgekomen zijn. Een klein deel van de exoten voelt zich prima thuis in zijn nieuwe omgeving. Ze kunnen zich vestigen in onze natuur, zich snel vermeerderen en schadelijk zijn voor inheemse soorten. Deze soorten worden invasieve exoten genoemd.

In het kader daarvan organiseert de Plantenwerkgroep van IVN Westerkwartier e.o. drie activiteiten.
Twee publieksexcursies waarbij we u langs een aantal als invasief bestempelde plantensoorten leiden, u uitleg krijgt over de door de mens ervaren overlast en desgewenst ook met u in gesprek gaan hierover.
En tussen deze twee excursies in organiseerden we een lezing waarin werd verteld over de invloed van de mens op het verschijnen en verdwijnen van diersoorten in de Lage Landen door de tijd heen.

De excursie in Leek-Tolbert en de lezing in Niekerk hebben inmiddels plaats gevonden.
De excursie in Zuidhorn is de laatste uit deze activiteitentrilogie rondom invasieve exoten.
We wandelen met u vanaf de stoep voor de ingang van sporthal Quicksilver S in Zuidhorn door het Johan Smitpark en het Waterpark richting Briltil en vandaar weer terug.
Onderweg zullen we u verscheidene invasief exotische planten laten zien en daarover vertellen.

Kosten: IVN-leden, kinderen en jongeren tot 18 jr. gratis. Overigen € 2,50 (betaling met QR-reader op smartphone of contant).
Aanmelden vooraf is niet nodig.

Honden, liever niet.

30 juni 2024 - 14:00
zondag 30 juni 2024
14:00 tot 16:00