De Plantenwerkgroep

Door de plantenwerkgroep van IVN Westerkwartier e.o. wordt normaliter in het veldseizoen (april – november) maandelijks op een ochtend of avond een veldbezoek aan een terrein gebracht.
De groeiseizoenactiviteiten staan normaliter niet open voor geïnteresseerden en worden ook niet onder het activiteitenaanbod van de afdeling genoemd.
Iedereen met interesse voor planten kan zich echter wél opgeven. Tijdens het veldbezoek leren we van elkaar.

De resultaten en inventarisatielijstenvan de veldbezoeken zijn terug te vinden op de Resultatenpagina van de PWG (Deze is deels nog onder constructie).

Buiten het veldseizoen worden soms determinatieavonden (door insiders Heukelen genoemd naar het gelijkluidende naslagwerk) georganiseerd. Deze zijn besloten en enkel voor de leden van de werkgroep bedoeld.

Het activiteitenoverzicht van de Werkgroep voor 2024 vindt u hieronder.

Begintijd

Type activiteit

Voor wie

21-02 10.00 uur Nienoord, Leek Veldbezoek, thema winterkenmerken bomen en struiken werkgr.
10-04 09.30 uur Iwema Steenhuis, Niebert Publiekswandeling rondom voorjaarsbloeiers en stinzenplanten publiek
24-04 19.00 uur Allemansveld – Leek (wijk Oostindie) Globale veldinventarisatie in kader van Kunstproject ‘de Hoven’ werkgr.
08-05 19.00 uur Coendersbos, Nuis Inventarisatie in weilandjes op verzoek Groninger Landschap werkgr.
22-05 Hele dag Schiermonnikoog Dagexcursie werkgr.
05-06 19.00 uur Oude Riet / Hamrik Veldbezoek i.s.m. fotografiewerkgroep   ** werkgr.
19-06 09.30 uur Bakkerom Veldbezoek                                          ** werkgr.

19.00 uur

14.00 uur

Tolbert-Leek
(omg. Tolbertervaart-Oostindie)
Zuidhorn
(vanuit Joh. Smitpark)
Twee publieksexcursies,
rondom thema invasieve exoten
publiek
10-07 09.30 uur Peebos, oevers van de Lauwers Veldbezoek werkgr.
24-07 19.00 uur Waterpark Zuidhorn,
Kanaaloevers Briltil
Veldbezoek werkgr.
07-08 09.30 uur Terreinen Harm Westers, Hornhuizen Inventarisatie drachtplanten en insecten werkgr.
21-08 19.00 uur Driepolders, Lettelbert Veldbezoek werkgr.
09-10 09.30 uur Jilt Dijk’s heide, Opende Veldbezoek, thema paddenstoelen werkgr.
06-11 09.30 uur Natuurschoonbos, Nietap Veldbezoek, thema paddenstoelen werkgr.

**  Met toestemming (vergunning op zak!) Staatsbosbeheer

Een voorgenomen veldbezoek aan het NAM-park Noorderriet nabij Grijpskerk op 24 april is i.v.m. een tweede activiteit diezelfde dag tot nader order geparkeerd.

Om verbinding met elkaar te behouden worden via de groepsapp van de werkgroep veel foto’s, plantennamen, vindplekken en wat er verder nog relevant is gedeeld.
Dit blijkt een goede manier om, ook als er even geen activiteiten zijn, de contacten te onderhouden.
De groepsapp kent 17 leden.

Voor nadere informatie of eventueel aanmelding kunt u zich richten tot dhr. H. de Meijer via e-mail: meysie@telfortglasvezel.nl