Werkgroep biodiversiteit/ Schaapsdijk

Snoeiwerk op Schaapsdijk 2017

De werkgroep biodiversiteit /Schaapsdijk bestaat uit een aantal vrijwilligers die meer wil doen voor de natuur en dit doet door het beheer van diverse natuurgebieden. Sinds 1984 beheren zij het natuurgebiedje langs de spoorlijn Weert-Eindhoven, “de Schaapsdijk”.
Ook is men actief in het Leukerpark met een project om de biodiversiteit te vergroten.

Projectleider Schaapsdijk is Peter Niessen (tel.  06 27400632, biodiversiteit@ivnweert.nl )

De belangrijkste werkzaamheden aan de Schaapsdijk zijn het uitvoeren van maaiwerk en te zorgen dat dicht groeien van het terrein wordt voorkomen. Hiervoor moet ieder jaar gewerkt worden aan het verwijderen van het houtbestand en de opslag. Verder bestaat het werk uit het bij elkaar harken van het maaisel en  het verzamelen van afgezaagde opslag en takken.

Het is belangrijk dat het gebied langs de Schaapsdijk dat de werkgroep in beheer heeft ieder jaar gefaseerd wordt gemaaid en dat het maaisel wordt afgevoerd. Op de eerste en derde zaterdag van de maand worden deze werkzaamheden uitgevoerd. Gevolg is dat de zeldzame gevlekte orchissen, die hier nog in behoorlijke aantallen voorkomen, behouden blijven en niet overwoekerd raken. Ook andere zeldzame flora en fauna blijft op deze manier behouden. Kortom: deze vrijwilligers verrichten nuttig en voor het behoud van de plaatselijke flora en fauna onmisbaar werk.

Lijkt het je leuk om één of meerdere zaterdagochtenden de handen uit de mouwen te steken in een prachtig stukje natuur, meld je dan alvast aan bij Peter Niessen. Hij kan ook meer informatie geven over de precieze werkzaamheden en de perioden dat hulp nodig is.

Als je het leuk vindt om met een groep een rondleiding te krijgen in dit unieke natuurgebiedje langs de Schaapsdijk kan Peter Niessen (tel. 06 27400632 biodiversiteit@ivnweert.nl) je hiermee van dienst zijn. Het is altijd mooi aan de Schaapsdijk maar het meest ideale tijdstip om er een bezoek te brengen is begin juni als de gevlekte orchissen in bloei staan. Als je dan al die bloemenpracht ziet ben je al meteen gemotiveerd om te komen werken om al dit moois te behouden.

Dit filmpje over de werkzaamheden zegt alles: http://www.youtube.com/watch?v=1BxtIN9MWW8&feature=youtu.be

Wandeling langs Schaapsdijk 2017Orchissen op Schaapsdijk 2017Orchissen op Schaapsdijk 2017