Zomercursus, basisnatuurcursus

Heb je tijdens de vakantie ook zoveel bijzondere planten en vogels gezien? En zou je daar graag niet wat meer van willen weten? Helemaal in de vakantiesfeer start in juli een zomercursus. De cursus bestaat uit 3 binnenlessen op de woensdagavond van 20.00 tot 22.00 uur en 4 buitenexcursies op de zondagochtend van 09.00 tot 12.00 uur.

De onderwerpen die in de  les aan de orde komen, bekijken we daarna tijdens de wandelingen in natuurgebieden in de omgeving van Veghel.

Het thema voor de cursus is  “de natuur in de zomer”. De cursus is een basiscursus, voorkennis is niet vereist maar wel interesse in de natuur en een beetje nieuwsgierigheid om te weten hoe het allemaal in elkaar zit. In deze cursus wordt aandacht besteed aan typische zomeronderwerpen zoals: bloemen en hun bestuivers, water en droogte en de op warme zomeravonden volop vliegende vleermuizen. Daarnaast gaan we inzoomen op listige aanpassingen van dieren en planten die te maken hebben met de omgeving, komt de koolstofkringloop aan bod en het vaste onderdeel van iedere les: een plant en een vogel van de avond.

Al die onderwerpen komen tijdens de wandelexcursies uitgebreid aan bod. Met de excursies bezoeken we de natuurgebieden als het Geerbosch in Veghel, het Annabos in Uden, het kasteel Heeswijk en de Hazeputten in Sint Oedenrode.

De docenten zijn enthousiaste IVN-gidsen die veel in de natuur te vinden zijn. In een ontspannen sfeer valt van hen en elkaar veel (bij) te leren.

Binnenlessen:      woensdagavond              10, 17 en 25 juli

Buitenexcursies:  zondagochtend                14, 21, 28 juli