Planten

Met de flora onder de arm, een loepje om je nek en de smartphone in de hand; zo gaat de plantenwerkgroep het veld in! Niet iedereen hoor …..

De plantenwerkgroep bestaat uit een groepje IVN leden die, zodra de avonden lengen en de temperatuur stijgt, bijna wekelijks ’s avonds op pad gaan. De ene weet wat meer (soms veel meer) en de ander wat minder maar het kijken, verwonderen en op naam brengen van de planten is een gezamenlijk doel. En door zo regelmatig op pad te gaan, lukt het toch om ieder jaar weer wat meer plantjes te herkennen.

De werkgroep inventariseert de wilde planten die er staan in een van tevoren vastgesteld gebied. De gegevens worden doorgegeven aan FLORON (stichting Floristisch Onderzoek Nederland) die de tellingen weer verwerkt en uiteindelijk komen de gegevens in de NDFF (Nationale Databank Flora en Fauna). Het leuke van een gebiedje inventariseren is dat je het gebiedje bijna tot het laatste grassprietje leert kennen (!) ….. Je ziet in je gebiedje de seizoenen langs komen (voorjaarsbloeiers tot planten die pas in de late zomer tot leven komen). En door ieder jaar een ander gebied te inventariseren krijgen we ook een beeld van de ecologie, de samenhang van de planten met de omgeving.

Om de planten te leren kennen maken we veel gebruik van een flora. De ene zweert bij de Heukels’ Flora en de ander bij de Veldgids Nederlandse Flora (bij plantenliefhebbers ‘de Eggelte’ genaamd). Beide flora’s werken met een determinatiesleutel. In de wintermaanden oefenen we het determineren en het gebruik van de sleutels. Ook verdiepen we ons dan in specifieke soorten of plantenfamilies en maken daarbij dankbaar gebruik van de stereomicroscopen van de vereniging.

Heb je ’s avonds een keer zin in een avondwandeling en vind je het leuk om naar plantjes te kijken (je hoeft beslist geen kenner te zijn), loop dan een keer met de plantenwerkgroep mee!

Waarneming.nl

Kijk ook eens in de Planten fotogalerij

Bent u ook geïnteresseerd, wilt u meer informatie? Neem dan contact op!

Contactgegevens:
Werkgroepen – Planten