Veghels Landschap

Werkgroep Veghels Landschap (landschapsbeheergroep) richt zich op onderhoud, herstel en ontwikkeling van kleine landschapselementen en doet dat met “werkdagen” in het landschap.

Werkgroep Veghels Landschap zet zich actief in om een bijdrage te leveren aan het in stand houden van het landschap in de omgeving van Veghel door bijv.  wilgen te knotten of  poelen te schonen om te voorkomen dat deze dichtgroeien.

De werkgroep is in de wintermaanden en het vroege voorjaar actief. Het werkseizoen start met de nationale Natuurwerkdag, de 1e zaterdag in November.

Werkdagen zijn de 1en 3e zaterdag van de maand van november tot april, er wordt gewerkt van 9.00 – 12.00 uur. Voor koffie met koek en een dagverzekering wordt gezorgd. Werkkleding en laarzen of stevige schoenen kunnen goed van pas komen. Wil je de actuele data weten neem dan contact op met de coördinator.

Gereedschap: Zagen, takkenschaar en ladders zijn aanwezig – Eigen gereedschap (geen kettingzaag) kan ook gebruikt worden – Werkhandschoenen en werkkleding sterk aanbevolen.

wilgen knotten 3

Wilgen Knotten 6

wilgen knotten 5

Kijk ook eens in de Veghels Landschap fotogalerij

Bent u ook geïnteresseerd, wilt u meer informatie? Neem dan contact op!

Contactgegevens:
Werkgroepen – Veghels Landschap
Coördinator – Fer Kalis – tel. 06 51 75 25 25
E-mail: fam.kalis@home.nl

Enkele werkgebieden zijn:

Ham – Havelt

Dit is het gebied in het beekdal van de Aa vanaf Veghel tot aan Keldonk. In overleg met de gemeente en het waterschap beheert de werkgroep alle knotwilgen in dit gebied. Knotwilgen zijn typerend voor het nederlandse landschap maar hebben ook een grote natuurwaarden. De wilgen zijn als vroege bloeiers in het voorjaar van groot belang voor de hommels en de bijen. Tevens zorgen ze voor schuil- en nestgelegenheid voor vogels zoals uilen en eenden.

wilgen knotten 4

Na het knotten duurt het nog 2-3 jaar voordat de bomen weer volop bloesem hebben. Daarom is het belangrijk om niet alle bomen te gelijk te knotten Er is werk voor zagers, voor wie dat te inspannend vind, is er voldoende ander werk te doen, zoals het afvoeren van de takken en deze op te slaan in rillen tussen de bomen.

Kaart Ham-Havelt

De Roost

De Roost is een klein natuurgebied bij Keldonk, in beheer bij Staatbosbeheer. Knotten is een relatief dure vorm van (natuur)beheer.  Door als vrijwilligers te helpen, maken we het SBB makkelijker om al het noodzakelijk werk te doen.

Poelen in het Hurkske

Een aantal jaren geleden heeft de gemeente Veghel nieuwe poelen aangelegd in het bosgebied ‘t Hurkske ten behoeve van amfibieën en dan met name de knofllookpad die hier weer is uitgezet. Deze poelen moeten regelmatig geschoond worden om te voorkomen dat ze dichtgroeien. Ook dit werk moet in fasen gebeuren om niet al het waterleven al te ernstig te verstoren. Met name voor de knoflookpad is het van belang dat er in de omgeving van de poel kale, zandige plekken aanwezig zijn waar de padden zich in kunnen graven.