Natuurtuin ‘t Bundertje

Natuurtuin ’t Bundertje, Natuur- en milieueducatiecentrum, partner van IVN Veghel

Natuurtuin ’t Bundertje vormt een groene oase in de woonwijk, waar de wijken de Bunders en ’t Ven elkaar ontmoeten. Gemeente Meierijstad heeft hier een centrum voor natuureducatie ingericht. Kinderen leren over de planten en dieren in de tuin. Vrijwilligers uit de wijk doen klussen, begeleiden kinderactiviteiten, schenken koffie en denken mee over de inrichting van de tuin. Wijkbewoners wandelen in de tuinen – kruidentuin, vlindertuin en bloemenweides – of komen naar de dieren kijken.
IVN Veghel heeft een vaste plek op de natuurtuin voor onze JeugdNatuurGidsen, lezingen en cursussen. IVN gidsen ondersteunen educatieve activiteiten van de natuurtuin. Ook is er elke maand een vaste natuurochtend: elke 1e zondag van de maand van 10.00-12.00 uur. Bezoekers, met of zonder kinderen, worden uitgenodigd om een kijkje te komen nemen en mee te doen. Er is elke maand een thema die interactief met bezoekers wordt gepresenteerd. Koffie/thee wordt geschonken door vrijwilliger van de Natuurtuin (tegen betaling).

IVN natuurochtenden op zondag in 2024, Welkom!
Elke 1e zondag van de maand 10.00-12.00 uur
7 jan – Bomen zonder blaadjes
4 feb – Vogels in de kijker
3 maart – Wakker na de winter
7 april – Zie ik een kikkervisje?
5 mei – Blaadjes en bloemen
2 juni – In de kruidentuin
7 juli – Wriemelbeestjes
4 aug – Zintuigen
1 sept – Wilgentakken kunst
6 okt – Ik zie een spin!
3 nov – Paddenstoelen
1 dec – Wat eet ik in de winter?

Evenementen van IVN Veghel in samenwerking met Natuurtuin ’t Bundertje 2024

Kinderboerderijdag met Stekjesmarkt op zaterdag 18 mei, 13-16 uur
Kinderboerderijdag is voor het hele gezin een leuke middag met dieren en spelletjes.
De Stekjesmarkt is een gelegenheid om plantgoed te ruilen. Tuinliefhebbers nemen stekjes mee uit eigen tuin die ze over hebben. We wisselen informatie, zaadjes en plantjes uit, alles met gesloten portemonnee. Heb je zelf niets aan te bieden? Dat hindert niet! Het aanbod is doorgaans groot. Door planten uit te wisselen kunnen wij in onze tuinen de biodiversiteit vergroten en bij- en vlindervriendelijke planten leren kennen.

Oogstfeest op zondag 29 september, 13.00-16.00 uur
Een feest voor jong en oud om te vieren dat er geoogst kan worden door de mensen en in de natuur. Informatieve kramen, culinaire proeverijen met natuurlijke ingrediënten, ambachten en spelletjes – kom ontdekken wat de natuur, de natuurtuin en het IVN in de herfst oogsten!

Voor basisscholen, BSO en kinderopvangorganisaties zijn buitenlessen op de Natuurtuin op maat te regelen. Het aanbod van buitenlessen, seizoensactiviteiten, leskisten en onderzoekmaterialen voor diverse leeftijden is op te vragen bij de Natuurtuin, zie contactgegevens onderaan.
Vanuit het lokaal van de natuurtuin kijk je uit op het Duits Lijntje, een ecologische verbindingszone – de natuurtuin ligt tegen deze natuurlint aan. Achter het gebouw zijn de dierenverblijven met een uitloop naar de weides. Aan de voorkant de kruidentuin, moestuin en vlindertuin, onderhouden door vrijwilligers van IVN en natuurtuin. Een rustplek in het groen voor alle bezoekers! Bij het blote-voetenpad en de bodemdierentuin  kunnen kinderen op ontdekking in de natuur.

Bezoekadres:  Patrijsdonk 53a, 5467 AC Veghel.

(kaart Natuurtuin ‘t Bundertje)

Postadres: Natuurtuin ‘t Bundertje, Gemeente Meierijstad Postbus 10.001
5460 AD Veghel

Openingstijden:

Via facebook aankondigingen van activiteiten: https://www.facebook.com/natuurtuinbundertje

Werkgroep IVN-Natuurtuin Contactgegevens:
Coördinator – Pamela Kalis