Heemtuin

Veermans Hof IJsselflora

In 1971 heeft Wijhenaar Jan Veerman de Heemtuin “IJsselflora” aangelegd. Hij zag hoe door dijkverbeteringen in de jaren zestig planten dreigden te verdwijnen. Planten als Weidesalie, Wilde averuit, Geelhartje en Tripmadam verdwenen. Jan Veerman redde wat er te redden viel en legde een verzameling van inheemse en bedreigde plantensoorten aan aan de Bongerd (zie kaartje onder) achter “Het Weijtendaal”.

Sinds 1991 is de heemtuin in beheer bij IVN-afdeling “De Grutto” en ook de naam werd uitgebreid met “Veermans Hof”. Vrijwilligers van de heemtuinwerkgroep doen het onderhoud van deze tuin.

heemtuin vrijwilligersvoorjaarszonnebloemen

Bezoekers zijn tussen 15 maart en 15 oktober welkom om de vele planten, meer dan 300 soorten, te komen bewonderen:

Langs de dijkhelling het Rapunzelklokje, Agrimonie, Vogelmelk en Trilgras. Soorten als Adderwortel, Kattenstaart, Rivierkruiskruid aan de slootkant en Tripmadam, Teunisbloem, Torenkruid, Cypreswolfsmelk in het rivierduin. Tussen de bomen slingeren verschillende (hegge)ranken en op de akker treft u soorten als Bolderik, Akkerleeuwenbek en Guichelheil aan. In het “Vrome Hoekje” treft u onder andere het Rozenkransje, de Monnikskap, Roomse kamille en Hemelsleutel aan.

het vrome hoekjevlindertuin

U kunt de tuin op eigen gelegenheid bezoeken. Tussen 15 maart en 15 oktober wordt er onderhoud verzorgd en staan er naambordjes bij de planten. Ook in de winter is de heemtuin geopend. Het hek staat dan altijd voor u open tussen zonsopgang en zonsondergang . Informatiebordjes in de tuin wijzen u de verschillende soorten aan. Voor groepen kunnen rondleidingen verzorgd worden.

Vrijwilligers die willen helpen bij het onderhoud van de tuin zijn altijd van harte welkom!

Meer informatie en rondleidingen voor groepen op afspraak:

Annet van der Veen, (0570) 523937, of Contact

U kunt hier de folder over de heemtuin downloaden. Filmpje van NL Doet 2017: https://www.youtube.com/watch?v=alsy4x6kwAs