Rijk bodemleven schreeuwt om afgevallen blad

‘Het buldert… ‘, zo begon de afgelopen week de Vogelbescherming aan het verhaal over bladblazers. Mijn aandacht was gelijk gevangen. Bladblazers zijn namelijk dingen waar ik allergisch voor ben. Iets waarvan ik kromme tenen krijg. Bladblazers, de slechtste uitvinding ooit. Lawaai en nutteloos geblaas. De kreet van de Vogelbescherming gaat er vooral over dat met de bladblazer heel veel nuttige bladeren in de container verdwijnen. Het blad van de bomen in de omgeving van de tuin maakt een winterdek op de planten die zo onderhand zijn uitgebloeid. Egels zoeken hun winterslaapplaats en allerlei andere beestjes kunnen prima overwinteren onder het bladerdek. Er valt iets te zeggen over blad op een pad of als het als een dikke deken over het gazon valt. Overal valt wel iets over te zeggen. Als er dan toch blad geruimd moet worden, waarom valt de keuze dan op de bladblazer, wat is er mis met de hark en bezem. Lekker bezig zijn in de tuin, dichtbij de aarde en ineens iets ontdekken in de natuur wat je nog niet eerder had ontdekt. De geur van de herfst, de kleur van de herfst, een merel op een afstandje die net zo druk bezig is met de blaadjes als jij doet met de bezem. Er zit voedsel onder de rottende blaadjes, insecten, wormpjes, spinnen. Een rijk bodemleven schreeuwt om afgevallen blad.
Het is trouwens een bijzonderheid dat er eind oktober nog zoveel blad aan de bomen zit, dat de bladeren nog voor het grootste deel groen zijn. Een aantal jaren geleden was de krentenboom in mijn tuin eind augustus roodgekleurd en begin september kaal. Als een van de eersten luidt de krentenboom de herfst in. Nu, eind oktober, zit het blad roodgekleurd, klaar om te vallen, nog aan de boom, maar als het straks valt, blijft het liggen. Dan komt de merel voorbij om tussen de blaadjes voedsel te vinden en de roodborst wil ook zeker het blad omkeren voor een lekker hapje. In het voorjaar is er maar weinig over van al het blad en heeft het de vogeltjes, die insecten op het menu hebben staan, door de winter geholpen, de kriebelbeestjes hebben zich eronder kunnen verstoppen en de bodem is er rijker door geworden. Mensen zijn van het ‘opruimerige’, keurig aangeharkte perkjes en schoongeveegde straatjes. Maar vogels en kriebelbeestjes houden van rommelhoekjes. Als we nu met het keurig aangeharkte blad in een hoekje van de tuin een rommelhoekje maken dan komen er meer vogels in de tuin en verdwijnt het voedsel voor bodem en dier niet in de container. Een win-win situatie die zo simpel is. En natuurlijk zonder de herrie van de bladblazer!
Meer weten over vogels in de tuin, kijk eens op de website van de Vogelbescherming. https://www.vogelbescherming.nl