Klimaat en duurzaamheid

Natuurwerkdag 2023

Hoogeveen 5 november 2023

Plas dras en nog meer regen. Het zorgde wel voor wat kopzorg bij IVN. De Natuurwerkdag zat eraan te komen en alle plannen zouden bijna letterlijk in het water vallen mocht het zo door blijven plenzen. Er werden wat foto’s gedeeld in onze gezamenlijke app en die stemden ons nu niet gelijk optimistisch. De ondiepe geul die was gegraven voor de aanleg van het nieuwe voelpad was een sloot geworden en de bodem die was bewerkt voor de bollen en het zaaiwerk was een modderpoel. Met vereende krachten werden er geulen gegraven en werd de eerste boom direct gepland omdat het gat, waar de boom in zou komen te staan, direct vol liep met water.

En ineens was het zover. De deuren konden open, de koffie stond klaar en Margriet de Bie zong iedereen een warm welkom toe. De sfeer zat er gelijk goed in. Om 10 uur verscheen Maya de Bij en nam Erik de Gruijter, directeur Landschapsbeheer Drenthe, de microfoon in de hand en opende deze editie van de Natuurwerkdag in Drenthe. Hij gaf de microfoon over aan Grietje Loof, voorzitter van onze afdeling en tevens Klimaatburgemeester van Hoogeveen. De Natuurwerkdag valt in de Nationale Klimaatweek en bij IVN zijn we ons erg bewust van de Natuur in onze eigen leefomgeving. Overal rond en in Hoogeveen wordt de Natuur in de gaten gehouden en dat al heel lang. Bij de gasten die zich verzameld hadden stonden leden van het eerste uur. Zij waren op speciaal verzoek gekomen om samen met andere leden en ‘onze’ jeugd bomen te gaan planten in het Steenbergerpark. ‘Wie een boom plant denkt verder dan zichzelf’. We planten bomen voor de oprichters, de doorzetters, de leden van het eerste uur, de jeugd, de samenwerking en voor meer biodiversiteit. Hoe mooi is dat tijdens de Klimaatweek.

Een schenking
Maar er was even iets meer tijdens deze Klimaatweek. Unigarant, vertegenwoordigd door Guido Evertz en Marco Berends, had IVN-afdeling Hoogeveen uitgekozen om een bedrag van 2000 euro te schenken voor duurzaamheidsprojecten. De voorzitter bedankte Unigarant namens alle leden. Ze voegde eraan toe dat ze ontzettend trots is op de afdeling en haar 200 leden. Bijna 45 jaar timmeren we al aan de weg met Natuureducatie en daar stoppen we nog lang niet mee.
Daarna was het de beurt aan gedeputeerde Egbert van Dijk. Hij sprak vooral zijn lof uit voor alle mensen die aanwezig waren om samen aan de slag te gaan en wenste iedereen een hele fijne dag toe.

Lovende woorden
Na alle lovende en mooie woorden was het tijd om aan de slag te gaan. De lege vakken van het voelpad werden gevuld met verschillende soorten materialen. Daarna gingen de laarzen en sokken uit om onder aanmoediging van omstanders het voelpad in te wijden!
Het weer werkte nog steeds mee en we vertrokken richting het andere veld om de 20 bomen te planten. Dat was wel een klus waarbij vereende kracht onontbeerlijk was. Samen met de wethouder Mark Tuit, de afvaardiging van Unigarant en IVN werd de verbindingsboom geplant. Jong en oud zetten de schop in de grond en samen werd de klus geklaard.

De rest van de dag werd gevuld met planten van bollen en vaste planten, het aanleggen van een pad rondom de fietscrossbaan, er werd een insectenhotel geplaatst en de wilgen werden aangepakt om een soort van tijdelijke afscheiding te maken zodat het ingezaaide zaad rustig kan ontkiemen. Rond twaalf uur stond de lunch klaar en iedereen liet zich dit goed smaken.

Om kwart over twee kwam de trommelslager, Albert Metselaar, de harde werkers bij elkaar roepen om gezamenlijk af te sluiten. Hij vertelde het verhaal van de oude eik.
Het begon zachtjes te regenen en wij deden de deuren langzaam dicht. Het was een prachtige Natuurwerkdag, voor samenwerking, voor biodiversiteit, voor het Steenbergerpark, voor Hoogeveen.