Bomenwandeling in de Staatsbossen, Sint Anthonis

De eerste bomen, in wat we nu als Staatsbossen kennen, werden ongeveer een eeuw geleden geplant. De ‘woeste grond’, onderdeel van de Peel, werd ontgonnen en er werden sloten gegraven. In het kader van de werkverschaffing zijn de meeste gronden op sommige plaatsen tot wel twee meter diep omgespit. Hierna werd er hoofdzakelijk grove den geplant. In een periode van 15 jaar werd ongeveer 400 ha bebost.

Vandaag de dag vind je in de Staatsbossen veel meer boomsoorten. Naast de bekende grove den ook andere naaldboomsoorten en loofhout. De IVN-gids vertelt waaraan je al deze soorten kunt herkennen. We zien ook of planten, varens en mossen nog een kans krijgen onder die bomen.
De twee uur durende wandeling op 21 mei wordt georganiseerd door IVN De Maasvallei en begint om 10.00 uur vanaf de parkeerplaats aan de Peelvenweg, ingang Gemertseweg, Oploo. De te lopen route is niet rolstoelvriendelijk en honden zijn niet toegestaan. Na afloop is er koffie/thee waarvoor een vrijwillige bijdrage wordt gevraagd. Voor aanmelden (noodzakelijk) en/of info kun je terecht bij Angeline Aben, tel. 0485-383207, of angelineaben@gmail.com.

bosenpeelwandeling1_heide
Parkeerplaats Peelvenweg, ingang Gemertseweg, Oploo