Educatie

Het doel van de werkgroep educatie is de natuur in al zijn facetten onder de aandacht te brengen. Ze doet dit door het organiseren van:

Kranenburg

Lezingen kunnen doorgaans door iedereen worden bijgewoond, een enkele keer zijn ze alleen voor leden. Ze zijn wel allemaal op deze site via de activiteiten te vinden en beslaan een breed spectrum van onderwerpen. Opgave vooraf is

Een cursus omvat meestal meerdere avonden en gaat altijd over de natuur. Een regelmatig terugkerende cursus is de ‘Natuurbelevingscursus’. Dit is een korte cursus voor mensen die wel eens wat meer willen weten over wat er groeit, bloeit, loopt en vliegt als ze door een natuurgebied lopen. Tijdens deze cursus maken de deelnemers kennis met enkele unieke natuurgebieden in het Land van Cuijk.

Verder worden minicursussen georganiseerd die bestaan uit een, of enkele avonden en een, of meerdere excursies over hetzelfde onderwerp een paar dagen later.

Doorgaans zijn aan cursussen kosten verbonden.

Daarnaast organiseren we ook educatieve activiteiten in samenwerking met andere werkgroepen van ons IVN, zoals de

De meeste cursussen en lezingen vinden plaats in MFC Het Kruispunt, Kerkplein 6 te Beugen. Actuele tijden en plaatsen vind je op de activiteiten pagina.

Voor meer informatie en aanmelding kun je altijd contact opnemen met de coördinator van de werkgroep educatie: Angeline Aben, tel. 0485-383207 of via IVN De Maasvallei – Educatie.

Programma 2024

dag datum tijd omschrijving
wo 28-feb 20.00 Lezing ‘Dood doet leven’ door ARK Rewilding in De Jachthoorn, Sint Hubert
di 19-mrt 20.00 Lezing ‘Meer natuur in je tuin’ door Gerard Compiet in Het Kruispunt
di 16-apr 20.00 Lezing ‘Tuin-, park- en bosvogels’ door Koos Dansen in Het Kruispunt
ma 30-sep 20.00 Lezing ‘Gallen een boeiende co-productie!’ door Rien Kerstens in Het Kruispunt (1/2)
za 5-okt Ochtendexcursie bij lezing ‘Gallen een boeiende co-productie!’ (2/2)
wo 30-okt 20.00 Lezing ‘Invasieve soorten’ door Baudewijn Odé in Het Kruispunt

Schoolprojecten

Jaarverslag 2023

In januari hadden we samen met IVN De Groene Overlaat en IVN Grave een lezing over ‘het levend archief’ met als spreker Joop Schaminee. In februari gevolgd door een lezing over de wolf die we samen met De Groene Overlaat organiseerden. In april en mei namen 22 personen deel aan de natuurbelevingscursus die bestond uit vier theorieavonden en vier excursies. Onder de bezielende leiding van de verschillende cursusleiders bezochten we vier natuurgebieden. Deze cursus organiseerden we ook samen met De Groene Overlaat.

In april stond een lezing over de boomkikker – die enkele jaren geleden werd geherintroduceerd in De Vilt en Maasheggen – op het programma. Eind september, was er een lezing over het bodemleven, in oktober gevolgd door een lezing met aansluitende excursie over paddenstoelen.

Eind november was er een lezing door Waterschap Aa en Maas die in het teken stond van biodiversiteit en het beheer van de watergangen. Ook deze lezing werd samen met De Groene Overlaat en Grave georganiseerd.

We constateren helaas dat de lezingen minder goed bezocht worden dan we verschillende jaren geleden gewend waren.