Het was feest voor de VNeL!

12 februari 2022

vnel_30jr_jubileum 10_0

Voor een foto terugblik klik hier

De Vrijwillig Natuur- en Landschapsbeheer werkgroep (VNeL) bestaat 30 jaar!
Het begon bij het huidige IVN-ven. Een kwetsbaar gebied in het Schuitwater, dat grondig onderhoud nodig had, maar waar Staatsbosbeheer niet met groot materieel aan de slag kon. Hier was handwerk nodig. En zo ontstond de VNeL.

Een groep enthousiaste, gezellige mensen die graag in de wintermaanden op zaterdagmorgen hun handen uit de mouwen wilden steken om de natuur te helpen. Nu dus al 30 jaar! Er zijn zelfs mensen bij die er van het eerste uur af bij zijn. De contacten en werkbesprekingen met Staatsbosbeheer en het Limburgs Landschap worden gevoerd door de twee coördinatoren Bart Reintjes en Ton Wismans.
Dat het gewaardeerd wordt blijkt uit:

• De August de Weverprijs van het Natuurhistorisch Genootschap Limburg (1999)
  • De naam van het ven waar het begonnen is, is door Staatsbosbeheer IVN-ven gedoopt.
  • Bij het 25-jarig jubileum werd een bank geplaatst, samen met Staatsbosbeheer, op een mooie plek op de Swolgender heide, waar je uitkijkt op het resultaat van de werkzaamheden van de VNeL.
  • En nu zijn er drie Lindenbomen geplant op de Pastoorswei ter herinnering aan het 30-jarig jubileum.
  • Staatsbosbeheer trakteerde ook nog eens op een prachtige taart die bij alle harde werkers goed in de smaak viel.

Maar de VNel groep werkt ook voor het Limburgs Landschap: Kaldenbroek en Siebersbeek meestal.
In de volgende Kwekker (het ledenblad van IVN de Maasdorpen dat 1 maart is verschenen) komt een uitgebreid artikel van Bart Reintjes over de VNeL.
Maar als je een lekkere wandeling maakt in het Schuitwater, geniet dan vooral van de mooie natuur die wij een handje helpen.