Cursus: Alles over bomen

Cursus en wandeling over bomen door IVN Helden en IVN Meijel

Bomen zijn overal om ons heen: langs wegen, in parken en bossen of verspreid in het landschap. In deze bijeenkomsten maak je kennis met de soorten loofbomen die je in Nederland tegen kunt komen en de planten en dieren die rond deze bomen leven. Je ziet hoe een boom is opgebouwd, hoe de boom opgroeit, voedsel maakt, en je leert waarom bomen hun bladeren laten vallen in de herfst. Veel planten en dieren zijn afhankelijk van bomen. Bomen leveren voedsel, schuil- en nestgelegenheid aan vogels, zoogdieren en insecten. Paddenstoelen helpen bomen om te overleven of ruimen bomen op als ze dood zijn.

Er zijn 4 onderdelen in deze bomensessies:

• Waarom zijn bomen onmisbaar?
  • Hoe kunnen we bomen in de zomer en winter herkennen?
  • Welke fauna en insecten zijn afhankelijk van bomen?
  • Wat doen bomen met de bodem?

Elk onderdeel zal bestaan uit een lezing/cursus op de dinsdagavond (aanvang 19:30 uur) en een excursie/wandeling op de daarop volgende zondag (aanvang 9:00 uur).

Dit is het cursusschema:

Onderdeel Datum lezing Waar
Nut van bomen 28 feb IVN-gebouw Meijel
Fauna en insecten rond bomen 13 juni IVN-gebouw Helden
Herkenning van bomen 12 sept IVN-gebouw Meijel
Bodem, mossen, korstmossen en paddenstoelen onder bomen 3 okt IVN-gebouw Helden

Kosten

Deelname aan de totale cursus (4 delen theorie en 4 delen praktijk): €10 voor leden IVN en €15 voor niet-leden IVN. Deelnemers ontvangen een Postcodeloterij-bomenboekje of de IVN-zoekkaart (ter waarde van €5).

Deelname kan ook per onderdeel (theorie en praktijk): €2 voor leden en €4 voor niet-leden. Deze deelnemers kunnen tegen betaling van €3 een Postcodeloterij-bomenboekje of de IVN-zoekkaart ontvangen.

Meer informatie en opgeven bij Harrie Peeters: natuurcursus@ivnhelden.nl

• Kosten: zie tekst