595 plant- en diersoorten in biodiversiteitsonderzoek Tiny Forests

Tiny Forests trekken honderden verschillende plant- en diersoorten aan. Dat blijkt uit de tussenrapportage van het biodiversiteitsonderzoek, waarbij 148.255 waarnemingen zijn gedaan. Vrijwilligers hebben in totaal 595 dier- en plantsoorten gevonden. Dit varieert van regenwormen en duizendpoten tot spinnen en kikkers. Dit is exclusief de circa 40 verschillende soorten bomen en heesters die standaard in een Tiny Forest staan.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door Wageningen Environmental Research (WENR) in samenwerking met tientallen speciaal getrainde IVN-vrijwilligers, ofwel citizen scientists. Zij monitoren sinds februari 2019 zeven Tiny Forests in Almere, Delft, Ede, Utrecht en Zaanstad.

In Zaanstad worden de twee bosjes zelfs al sinds 2017 gemonitord door de WENR met behulp van vrijwilligers. Uit de uitgebreide onderzoeksresultaten bleek dat met de aanplant van een Tiny Forest de biodiversiteit toeneemt. Dit is zeker het geval wanneer het wordt geplaatst op een versteende plek. Dit is bijvoorbeeld het geval voor Tiny Forest Muziekplein dat ook wordt gemonitord. Een stuk stenen parkeerplaats werd omgetoverd tot minibos.

Waarom ‘minibossen’ opduiken in grote steden

Meer onderzoek

In 2020 worden naast de zeven bestaande bossen nog drie Tiny Forests toegevoegd aan het onderzoek. Daarnaast wordt komend jaar onderzoek gedaan naar de hoeveelheid CO2 die een Tiny Forest kan vastleggen. Volgens bestaande modellen legt een Tiny Forest naar verwachting 152.5 kilo CO2 per jaar vast. Zoveel stoot een gemiddelde auto uit tijdens een rit van 900 kilometer. In 2020 gaan onderzoekers de stamdiktes en –hoogtes meten, om de CO2-modellen te toetsen. Zo komen we er ook achter of Tiny Forests inderdaad harder groeien dan ander type bosjes. Tot slot wordt komend jaar onderzoek gedaan naar de waterbergingscapaciteit.

tf_10_jaar