Symposium huisartsen IVN Gezondheid

Een portie natuur als voorgeschreven recept

Overijssel 21 november 2023

Speciaal voor huisartsen en praktijkondersteuners somatiek en geestelijke gezondheiszorg (POH-S en POH-GGZ) in Deventer en omstreken, vond het symposium Natuur en Gezondheid op 15 november in Schalkhaar plaats. Vanuit de wetenschap vertelden Pim Assendelft (hoogleraar Preventie in de Zorg – Radboud UMC) en Peternel Mereboer (Huisarts en ecoloog – Alles is Gezondheid) over de huidige stand van het wetenschappelijk onderzoek naar dit onderwerp en de theoretische achtergrond. Dit Symposium is onderdeel van het provincie brede programma Natuur voor Elkaar, georganiseerd door Instituut voor Natuureducatie (IVN) in samenwerking met Alles is Gezondheid.

Belangrijk als preventie en stressreductie

Het is wetenschappelijk bewezen dat natuur een positieve bijdrage levert aan het welzijn en de gezondheid van mensen. De hoeveelheid groen is bijvoorbeeld positief geassocieerd met heen hoger geboortegewicht en minder vroeggeboorte. Voor kinderen tot 18 jaar wordt groen geassocieerd met verbeterde algemene gezondheid en cognitieve ontwikkeling (minder emotionele- en gedragsproblemen) en positieve invloed op psychiatrische stoornissen zoals ADHD. Bovendien hangt de blootstelling aan groen samen met lagere risico’s op depressies, lagere incidentie van diabetes type II en betere zelf-gerapporteerde fysieke gezondheid. 36 huisartsen en praktijkondersteuners kregen tijdens het symposium concrete handvaten en informatie om zelf aan de slag te gaan met Natuur in de Zorg.

Natuur op recept

Artsen vonden de informatie zeer informatief en toereikend. Huisartsen gaven na afloop aan om vaker het advies aan patiënten te geven om zelfstandig te gaan wandelen in de natuur. Daarop volgde het advies van Peternel Mereboer: “Maak het zo concreet mogelijk: waar ga je dat doen, wanneer en met wie. Neem bijvoorbeeld je buurvrouw mee of sluit aan bij een wandelgroep of – coach.” Een andere tip die aan de huisartsen werd gegeven: “Ga zelf een cliëntafspraak wandelend doen of verwijs door naar een running therapeut of wandelgroep van bijvoorbeeld Gezond Natuur Wandelen.”

Zintuigelijke prikkelingen

Veranderingen kunnen al heel laagdrempelig worden doorgevoerd, zoals visuele elementen in de wachtkamer of andere kleine prikkelingen van de zintuigen. Eén van de huisartsen gaf aan dat ze na de verbouwing uitzicht hebben over de weilanden in de omgeving. Het enthousiasme werd ook duidelijk door het aantal huisartsen die na afloop aangaven graag meer informatie en concrete toepassingen te willen ontvangen hoe ze verder natuur kunnen inzetten tijdens de behandeling.

Wil jij met je zorginstelling meer informatie en zelf ook aan de slag? Neem dan contact op met Marrit Klompe (mb.klompe@overijssel.nl) van de provincie Overijssel of Janke van Dijk (J.van.dijk@ivn.nl) van IVN.