Groener Lelystad!

De frisse geur van een bloem. Een vlinder die fladdert. Een bij die zoemt. Wist je dat alle Nederlandse tuinen tezamen in potentie het grootste natuurgebied van Nederland is?

Samen met de gemeente Lelystad, woningcorporatie Centrada en Landschapsbeheer Flevoland gaan wij met jou aan de slag om de straten en tuinen in de gemeente te vergroenen. Niet alleen voor de natuur, maar ook voor jou! Want een groene tuin biedt veel voordelen, zoals minder hitte, minder wateroverlast en het ziet er ook gewoon gezellig uit.

Plant en Klaarbox

Groeiende en bloeiende tuinen zijn goed voor jou en voor de natuur. Wij helpen graag met het vergroenen van jouw tuin. In onze Plant & Klaarbox vind je alles wat je nodig hebt, waaronder planten en tuinaarde. En jij kunt ‘m winnen!

Groene Straatmake-over

Groen zorgt voor minder wateroverlast bij regen, minder hitte in de zomer en is een woonplek voor kleine dieren en insecten. Kinderen spelen lekker buiten en planten maken de straat gezellig. Op burendag vergroenen wij vier straten in Lelystad. Wil jij ook wonen in een groene straat? Geef je samen met 3 buren op voor een groene straatmake-over!

DIY Tuinkalender

De tuin aanpakken is leuk en gezond. Met kleine aanpassingen en acties in jouw tuin maak je hem klimaatproof. Bekijk wat jij kan doen deze maand in de DIY Tuinkalender.

Een levende tuin maak je zelf

Vind jij groen in de buurt ook belangrijk, ga dan zelf aan de slag! Wat kun jij doen?

• Vraag subsidie aan voor bijvoorbeeld een groen dak, regenton of het vervangen van stenen door planten.
  • Doe mee aan de training: Een levende tuin maak je zelf!

Soorten in het zonnetje

Van bloemen, bijen, wormen en vogels in onze tuinen tot de bomen. De verscheidenheid aan soorten maakt onze planeet bewoonbaar en mooi. Daarom zetten wij elke maand een plant- of diersoort in het zonnetje. Elke maand lichten Landschapsbeheer Flevoland, Centrada, IVN Natuureducatie en gemeente Lelystad een plant-, dier- of boomsoort uit in het kader van Groener Lelystad. Volgende maand is de aardbei aan de beurt!