Soorten in het zonnetje

Het vergroenen van je tuin is niet alleen leuk, het is ook nog eens goed voor de biodiversiteit. De biodiversiteit staat namelijk onder druk en dat heeft grote gevolgen voor het leven op aarde, de landbouw, natuur en de stad. Elke maand zetten wij samen met de gemeente Lelystad, Centrada en Landschapsbeheer Flevoland een belangrijke soort voor de Lelystadse biodiversiteit in het zonnetje.

Maar wat is biodiversiteit?

Biodiversiteit is een term die we gebruiken om de soortenrijkdom van de natuur aan te duiden. Het gaat daarbij om de grote verscheidenheid aan dieren, planten, leefgebieden en genen en al hun onderlinge relaties. Van bloemen, bijen, wormen en vogels in onze tuinen tot de bomen. De verscheidenheid aan soorten maakt onze planeet bewoonbaar en mooi. Ieder van ons kan de biodiversiteit een beetje helpen. Hieronder lees je meer over deze soorten.

Mei - Paardenbloem

Paardenbloemen bloeien vroeg in het jaar en dat is ontzettend nuttig voor vlinders en bijen die na een lange winter wakker worden. Wist je dat er meer dan 1000 verschillende soorten paardenbloemen in Nederland zijn?

Juni - Aardbei

De aardbei heeft eigenlijk geen introductie nodig want wie kent hem niet? Maar niet iedereen weet dat aardbeien heel gemakkelijk zelf te kweken zijn. Van een paar planten oogst je al boterhammen vol heerlijks.

Juli - Lieveheersbeestje

Nu volop zomer zijn deze fraaie insecten volop actief. Meestal de bekende rode met zwarte stippen. Maar vergis je niet er zijn wel zestig verschillende soorten. Heel belangrijk voor de tuin!

Augustus - Vleermuis

In augustus komt er meer informatie over de vleermuis.