Ode aan de paardenbloem!

Bijna iedereen heeft wel paardenbloemen in de tuin en kinderen vinden het leuk om te ze te blazen in de wind.  Niks gewoner dan een paardenbloem zou je zeggen, maar dat is schijn. Want er bestaan niet alleen meer dan duizend soorten in ons land, de plant is ook nog eens bijzonder nuttig. Niet alleen voor de bodem, maar ook voor insecten die ze graag opzoeken.
En ook de mens kan profiteren van deze bloem, want je kunt er allemaal lekkere dingen mee maken. Paardenbloemen bloeien volop in april en mei. Er staan dan nog niet zo heel veel planten in bloei.  In deze periode worden ook vlinders en bijen wakker, na een lange winter.
Maar helaas is de paardenbloem niet populair. Wie op internet kijkt komt al gauw op pagina’s met onkruidbestrijding, want zo zien veel mensen deze bloem. In de tuin, in plantsoenen en weilanden, overal wordt de paardenbloem uitgetrokken, weggemaaid of bestreden. En dat zorgt er voor dat de soort achteruitgaat en dat is jammer. Meer dan tachtig procent van de soorten is verdwenen en daarbij de biodiversiteit.

Maar wat betekent biodiversiteit nou eigenlijk?
Biodiversiteit is een term die we gebruiken om de soortenrijkdom van de natuur aan te duiden. Het gaat daarbij om de grote verscheidenheid aan dieren, planten, leefgebieden en genen en al hun onderlinge relaties. Van bloemen, bijen, wormen en vogels in onze tuinen tot de bomen. De verscheidenheid aan soorten maakt onze planeet bewoonbaar en mooi. Ieder van ons kan de biodiversiteit een beetje helpen, bekijk deze Flevoland Bloeit website om te lezen wat jij kan doen!

De paardenbloem is nuttig: wist je dat?

• Ze nectar en stuifmeel afgeven en voedsel biedt aan 27 soorten bijen?
  • Er meer dan 1000 verschillende soorten zijn en je van 1 soort zelfs rubber kan maken (bron: RTL Nieuws)
  • De eiwitten die bijen en vlinders nodig hebben voor het maken van hun eieren en het voeden van hun larven in de paardenbloem zitten?
  • En dat de honing die honingbijen maken uit stuifmeel van paardenbloemen een specifieke smaak heeft?
  • De paardenbloem geneeskracht is?
  • Ook eetbaar is en best lekker maak er bijvoorbeeld thee, een stamppot of platbrood van!

Activiteiten in mei rondom de Paardenbloem

Maai mei niet

Samen zetten we grasveldjes en gazons in heel Nederland in bloei voor de bijen. Maai Mei Niet wil saaie grasmatten omtoveren tot bijenoases vol bloemen. Ook jouw gazon kan meedoen, want wist je dat er meer planten in je gazon zitten dan gras alleen? Die komen tot bloei zodra je een (gedeelte van) je gazon in bloei laat komen. Daar profiteren bijen en vlinders van. Dus doe mee, laat je grasmaaier staan en creëer een gedekte tafel voor deze vrolijke zoemers!

Wereld Bijendag

Op 20 mei is Wereld Bijendag. Een dag om aandacht te vragen voor deze belangrijke bestuivers. De maand mei is een bijzondere maand voor de honingbijen. De kolonie is dan zeer actief, produceert volop voorjaarshoning en gaat vaak zwermen. Ook zijn in mei vele wilde bijensoorten actief (bron: De Bijenstichting).

Dag van de biodiversiteit

22 mei is Internationale dag van de Biodiversiteit! Een dag die in het teken staat van de natuur en alle verschillende planten en diersoorten.

Webinar Groene Buur (15:45 – 16:30)

Op deze dag organiseert Stichting Steenbreek een webinar over het initiatief de Groene Buur. In Almere is drie jaar geleden, vanuit een bewonersinitiatief, de Groene Buur gestart. Groene Buur is een beweging waar iedereen die maar iets wil betekenen op het gebied van vergroenen van de leefomgeving bij kan aansluiten.

Week van de schooltuin

Samen zaaien, samen groeien is het motto van de Week van de Schooltuin. Van 22 tot en met 26 mei zetten we in het hele land de schijnwerpers op de schooltuin. In die week gaan we namelijk samen met zoveel mogelijk scholen en ondersteuners een recordaantal zaadjes zaaien en gezaaide zaadjes uitplanten! En zijn er vele activiteiten op en rond de schooltuin.

Koken met paardenbloemen! Het lekkerste eten pluk je zelf (:

Limonade en thee

Je kan limonade en thee maken van paardenbloemen!
De smaak is vergelijkbaar met honing en met een beetje citroen maak je het frisser. De thee kan wat meer bitter zijn. Daar kan je dan weer de gelei van ranja aan toevoegen.

Recept voor thee

Recept voor limonade

Pannenkoeken met paardenbloem

Vroeger werd er vaak uit het weiland paardenbloemen geplukt en de blaadjes door het pannenkoekbeslag gedaan. Hoog tijd dat meer mensen dit lekkere recept leren kennen.

Recept voor pannenkoeken

Platbrood met paardenbloem

Platbrood is lekker als lunch of als bijgerecht bij het diner. Maar wist je dat de blaadjes ook lekker er op smaken met wat ricotta bijvoorbeeld.

Recept voor platbrood