Vlindertuin Waalre van maand tot maand

Bijna elke week is de onderhoudsploeg aan het werk in de Vlindertuin. Altijd is er wel iets te doen en te beleven. Lees mee!

23 januari 2018: Na de storm

Wat apart, het laatste item vóór dit stukje ging óók over storm. Toen in de zomer, nu in de winter. Het KNMI raadde af om op pad te gaan, zó hard zou het kunnen gaan waaien. Dus verwachten we op de eerste werkdinsdag na de storm wel wat schade.
De omgewaaide den die het toegangspad heeft versperd is door de gemeente al netjes verzaagd. Eenmaal in de tuin aangekomen lijkt het allemaal mee te vallen. Alhoewel ... de laatste oude, al scheefhangende wilg is er nu helemaal bij gaan liggen. Netjes langs de sloot! Geen schade aan het schuurtje, geen schade aan andere bomen. We hadden het zelf niet mooier uit kunnen mikken.
Verder is alleen het infobord bij de nectarkroeg platgegaan. Met een extra steuntje in de rug staat het zó weer overeind. En dan: lekker werken in de tuin want daar is het prima weer voor!

omgewaaide wilg

13 september: Vlinderstorm

Er staat vandaag windkracht 6, niet echt weer waarbij veel vlinders te verwachten zijn. Ze worden dan immers bijna weggeblazen!
De praktijk is anders. Hoewel de wind fors is, is de temperatuur prima en de zon schijnt heel regelmatig. Bovendien bloeien in de tuin op dit moment koninginnenkruid en herfstasters. En dus zijn er heel veel vlinders! Witjes, atalanta's en vooral dagpauwogen laten zich de nectar goed smaken. Hier en daar een gehakkelde aurelia, kleine vuurvlinder of landkaartje. Jammer dat de wind te sterk is voor een 'officiële' vlindertelling.

dagpauwogen op koninginnenkruid

6 september: Op zoek naar een rups

De vakantie is voorbij, de handen gaan uit de mouwen. Vergeleken met andere jaren is de tuin behoorlijk op orde. Er is natuurlijk het nodige onkruid te zien maar toch, de algehele indruk is niet onverzorgd.

De nazomerbloei komt goed op gang. Fier staat het koninginnenkruid te wuiven. De asters beginnen ook aan hun bloei en de hemelsleutel doet al zijn best. Nu nog een zonnetje, en er zijn vast veel vlinders te verwachten.

Een bezoeker ontdekt een mooie rups op de majoraan. Bijna zeker een rups van een nachtvlinder, maar welke? Thuis wordt in ieder geval duidelijk dat deze rups wat verdwaald lijkt. Dankzij het markante uiterlijk moet het wel de rups van de zuringuil zijn - alleen komt die volgens internet niet echt op majoraan voor. Op weg naar een overwinteringsplekje?

rups zuringuil

26 juli: Tijger in de tuin

Heerlijk weer vandaag, plus vakantietijd: er zijn behoorlijk wat bezoekers in de tuin. Gezellig! In de tuin is altijd wel iets bijzonders te zien en daarover is ook altijd wel iets te vertellen. Andersom zien bezoekers soms dingen die de vrijwilligers nog niet in de gaten gehad hebben.

Vandaag is het raak: een oma met kleindochter ontdekken twee fraaie tijgerspinnen in de buurt van het moestuintje. Eén is echt enorm, dat moet haast wel een vrouwtje zijn. Wie weet zijn er in het najaar wel eicocons!

tijgerspin IVN Vlindertuin Waalre

11 juli: Welkom, welkom

Elke dinsdag en woensdag wordt er ijverig gewerkt in de vlindertuin, allemaal bedoeld om de tuin mooi en aantrekkelijk te houden voor insecten én mensen.
Daarnaast zijn sommige vlindertuinvrijwilligers ook thuis druk voor de tuin. Zo wordt de onderhoudsploeg op deze ochtend aangenaam verrast door een nieuw welkomsbord op het hek. De oude metalen vlinder was natuurlijk wel aan vervanging toe ... Harry, compliment voor ontwerp en uitvoering van het nieuwe bord!

welkom vlindertuin IVN Valkenswaard-Waalre

27 juni: Rupsen

Geen vlindertuin is compleet zonder rupsen. Toch valt het niet mee om ze ook echt te zien want veel rupsen hebben goede camouflagekleuren. Essentieel om te overleven: in het voorjaar zijn vogels voor hun jongen ijverig op zoek naar deze energiebommetjes.

Uitzonderingen op de regel zijn er natuurlijk altijd. De geel-zwart gestreepte rupsen van de St. Jacobsvlinder vallen juist wél op. De kleuren waarschuwen hun belagers voor het feit dat de rupsen giftig zijn. (Ze nemen gifstoffen op uit de planten waarop ze leven, het Jakobskruiskruid.) Dus worden deze 'zebrarupsen' met rust gelaten en kunnen wij ze makkelijk vinden om op de foto te zetten!

zebrarupsen Vlindertuin Waalre

21 juni: Hot or not?

De zomer is begonnen en dan ook echt. Temperaturen boven de 30 graden, geen spatje regen: kortom afzien in onze zonnige tuin. Toch moet er een beetje gewerkt worden want het onkruid neemt geen pauze bij warm weer.

Op halve kracht maaien bij de entree en dan vooral in de schaduw. Daarna onkruid wieden in het hoge perk, waar ook gedeeltelijk schaduw is van de grote eik. Menselijke bezoekers laten zich bij deze temperatuur niet zien maar kijk: sommige vlinders wel! Dat is meer dan welkom na de vlinderdip van de laatste weken. Vooral citroentjes laten zich niet ontmoedigen door het weer en bezoeken met plezier de centaurie en prikneus in de buurt van het insectenhotel. Daar doen we het voor!

citroentje op centaurie

29 mei: Simsalamander!

De kinderen van groep 5 van De Wilderen treffen het: zonnig weer voor hun vlindertuinbezoek. Eigenlijk treffen ze het een beetje té goed, want 33 graden is wel erg warm ...
Maar de kinderen hebben juffen met een praktische inslag. "Neem een flesje water mee," is vast het advies geweest. Bovendien hebben de juffen extra flessen water en bekertjes ingepakt. Alle beschikbare parasols en paraplu's zijn uitgezet zodat elke post in ieder geval een schaduwplekje heeft. Dan lukt het best.

Beestjes zoeken blijft altijd leuk. De stapel hout en stenen die naast het schuurtje ligt, heeft af en toe een gietertje water gekregen zodat er wat te vinden blijft. Met resultaat. Eén salamander op een middag met kinderen is heel normaal, en twee lukt ook bijna altijd. Maar vandaag ... de kinderen vinden er wel 8 of 9. Hoe leuk is dat?

salamander in Vlindertuin Waalre

25 april: Tussen de buien door

Het kan niet altijd lente-achtig zijn in het voorjaar, soms is een buitje regen welkom. Als het dan ook nog fris en winderig is, laat geen vlinder zich zien. Maar vlindertuiniers zijn niet zo flauw, het voordeel van fris weer is immers dat het zweet er niet zo snel op staat.

Onder de linde, in het hoge perk, rond de moestuin, in de bloemenweide en in de buurt van het gedeelte met opgepotte plantjes gaan we aan de slag. In de bloemenweide verrast Bernard een jong padje, dat er zit te schuilen. Niet alleen voor vlinders, ook voor amfibieën is de tuin aantrekkelijk.

jonge pad

19 april: Appelig

Goed werkweer, fijn want er is veel te doen. Deel twee van het perk rond de 'boom van Pierre' komt aan bod. Hier is een paar jaar weinig aan gedaan en dat is te merken. De braamstruiken hebben hun gang kunnen gaan en zijn diep geworteld.

Flink aanpoten maar er is ook te genieten. Tijdens zonnige momenten fladderen de vlinders gezellig langs. Het eerste oranjetipje van het jaar laat zich zien. Die komt voor het look-zonder-look dat in bloei begint te komen. Voor andere vlinders en insecten hebben wij bloeiende appelbomen in de aanbieding.

appelbloesem

12 april: Let's party!

Ook in vlinderseizoen 2017 staan allerlei activiteiten gepland. De data staan vast, in de hoop natuurlijk dat het op al die momenten prachtig vlinderweer zal zijn. Soms klopt het, soms ook niet. Om meer 'all weather' te kunnen zijn, hebben we een partytent aangeschaft. Van flink formaat, zodat we de picknicktafel ruim kunnen overkappen bij regen of felle zon.

Vandaag testen we ons Easy Up model. Geen losse stokken maar een harmonicamechaniek. Voor de beloofde 5 minuten opzettijd zullen we vaker moeten oefenen maar binnen 10 minuten staat-ie keurig!

partytent vlindertuin

5 april: Vakken vullen

Het vlinderseizoen is van start, dus wordt er ook op woensdagmiddag gewerkt. De vlinders houden zich schuil vandaag. Die wachten af totdat het weer eens lekker zonnig is. Hommels (aard-, akker- en steen-) zijn er wel.

De laatste restjes verdroogde planten van 2016 moeten nog opgeruimd worden. Tussen de dode stengels is de nieuwe generatie guldenroede alweer aan het opschieten.

Een ander voorjaarskarweitje is het zomerklaar maken van het bijenhotel. Elke jaar lukt het sommige vogels om de rietstengels uit de vakken te plukken bij het zoeken naar nestmateriaal. Al is het tegenwoordig een minder groot probleem, sinds er gaas om de vakken zit. Met gevulde vakken kunnen de bijtjes weer komen!

Vakken vullen IVN Vlindertuin Waalre

31 maart: Tellen maar!

Het vlindertelseizoen begint bijna: officieel vanaf 1 april. Maar bij goede weersomstandigheden mag er ook eerder al geteld worden. Geen probleem in 2017, de laatste dagen van maart schijnen de warmste ooit te zijn (of in ieder geval de warmste sinds de temperaturen in Nederland geregistreerd worden).

22 graden bij de nectarkroeg en ook nog eens weinig bewolking. Het waait aardig maar daar laten de vlinders zich niet door afschrikken. Vooral dagpauwogen gaan er op luwe plekjes eens goed voor zitten. Onze infobordjes zijn heeeerlijk warm!

dagpauwoog vlindertuin IVN Valkenswaard-Waalre

10 maart: Mooi weer en flink geklust bij NLdoet

Na regen komt zonneschijn! Vooral deze week. Een lekker zonnetje verwelkomde dus op 10 maart de eerste vlinders, en ook de medewerkers van Rabobank De Kempen die in Vlindertuin Waalre een middag de handen uit de mouwen kwamen steken.

Werk genoeg! Na een inleiding door Bernard Fransen en Emile Weijters konden de handen uit de mouwen. Enkele stoere mannen gingen zich over de composthoop buigen, twee ploegen dames gingen het schuurtje en de banken in de verf zetten. Ook bij de takkenrillen (opnieuw stapelen) en de ztkuil (vervanging paaltjes) togen de Rabo'ers aan het werk.

De koffiepauze was een welkome onderbreking, en de koek verdween als sneeuw voor de zon. Bijgetankt ging iedereen voor de tweede ronde. Rond 4 uur konden we bij fris en knabbels terugkijken op een zeer geslaagde werkmiddag. Rabobankmedewerkers: ontzettend bedankt voor jullie hulp en wie weet tot nog eens ziens in de tuin.

Meer foto's

NLdoet in vlindertuin IVN Valkenswaard-Waalre

28 februari: Stormschade

Een paar dagen geleden is het flink tekeer gegaan. Alle bomen lijken er nog te staan en toch missen we iets ... het kwartje valt. Het bord bij de nectarkroeg ligt om! We wisten dat de palen niet zo goed meer waren, dit is dus het resultaat. Misschien een extra karweitje voor NLdoet? Het bord ligt lekker zo, we laten het even.

Ander werk heeft voorrang. Bramen, bramen en nog eens bramen worden bij de takkenrillen weggehaald. Enorm, wat kan een braamstruik woekeren. In de siertuin schiet het goed op met het uitgraven van de hoge herfstasters. Een beetje vernieuwing kan hier geen kwaad! Rond de zitkuil moeten bramen (alweer!) en klimop eraan geloven. Hopelijk krijkgen we genoeg paaltjes van onze Natuurwerkgroepen, het is hard nodig om de beschoeiing van de kuil te vervangen.

omgewaaid bord vlindertuin IVN Valkenswaard-Waalre

21 februari: Voorbereiding NLdoet

Op 10 maart komt een groep medewerkers van de Rabobank klussen in de tuin. Hartstikke fijn, maar daar moeten we van tevoren wel het één en ander voor doen! Je kunt een groep niet zomaar loslaten in een onbekende tuin en we willen ook dat mensen nuttig én gezellig bezig zijn. En zo gaan de bramen bij de takkenrillen alvast weg, zodat er op 10 maart opnieuw gestapeld kan worden.

In de siertuin  is genoeg te doen. De pollen herfstasters moeten gefatsoeneerd worden en het tuintje bij de nectarkroeg is een rommeltje geworden. De spa erin, vandaag kan het! Verrassinkje: in een gleuf van het insectenhotelletje bij de nectarkroeg heeft iemand 1,20 euro gestopt. Donatie?

10 januari: Frisse start

Na de afsluiting van het Vlindertuin-subsidietraject, met koffie en een borrel in de tuin, hebben we onszelf een paar weken vrijaf gegeven. Maar nu, in het nieuwe jaar, staan we weer te trappelen om aan de slag te gaan.

Met temperaturen rond het vriespunt is wroeten in de grond niet echt leuk. Mmm, snoeiweer. De meidoornhaag moet nog afgemaakt worden, en bij de nectarkroeg zijn de vuilboom en de meidoorn teveel uit hun kluiten gewassen. Zo komen we de ochtend wel door. In een oud vogelnestje vinden we een héél bijzonder eitje!

6 december: Winterwonderland

Deze week is de sfeer in de tuin zelfs nog wat winterser dan eind november. Prachtig berijpte planten en afgevallen bladeren, beschenen door een mooi winterzonnetje.

Snoeien en harken is het devies, want de grond komen we ook vandaag niet in. Daarna kunnen we genieten van een welverdiende pauze in de zon. Met ... glühwein zou helemaal in stijl zijn maar het is gewoon koffie of thee!

Meer foto's

29 november: Bovengronds

Nachtvorst! Om 10 uur vriest het nog steeds. Voer voor mooie winterse plaatjes. De temperatuur vraagt om karweien boven de grond. Wat een mazzel dat de bloembollen vorige week allemaal geplant zijn. Het gaas heeft tot nu toe de konijnen keurig buitengehouden.

De nieuwe boombanken worden bijgeschaafd en -geschuurd. Klaar om binnenkort in de olie te worden gezet. En verder kunnen we harken, harken, harken. Dankzij de vorst raken ook de eiken - met hun notoire late rui - al aardig leeg.

22 november: Bloembollen

In het schuurtje ligt nog een grote voorraad bloembollen te wachten op een plekje in de tuin. Telkens hadden andere werkzaamheden voorrang maar nu wordt het toch echt tijd om ze te planten.

Eerst op zoek naar kippengaas. Vooral crocussen zijn populair bij konijnen - om op te eten ... Van de sneeuwroem en irissen weten we het niet precies maar voor de zekerheid zetten we die ook binnen het gaas. Alleen de blauwe druifjes mogen onbeschermd de grond in. Nu afwachten hoe fleurig de perken volgend voorjaar zullen worden!

15 november: Regen houdt ons niet tegen

Miezerig. Je kunt lekker binnen bij de kachel blijven maar er ligt nog zoveel werk te wachten in de Vlindertuin! Onder andere de nieuwe aanplant, er staan nog met subsidie aangeschafte kornoelje- en jeneverbesstruiken te wachten op een mooie plek in de tuin.

Gelukkig is het rond koffietijd toch droger en kunnen we de nieuwe boombanken inwijden. Wat zijn ze toch mooi en ze zitten ook nog eens lekker.

8 november: Nog meer stevig werk

In de herfst en winter staan meestal de zware onderhoudsklussen op de planning. Handig, dat we daarvoor kunnen rekenen op de professionele hoveniers onder onze vrijwilligers!

Vandaag is de beurt aan Egbert. De ruigte, die in enkele jaren héél ruig geworden is, wordt door hem vakkundig met de zware bosmaaier ontdaan van braamstruiken.
Na de koffie - met mmm, gemberkoek van Mariëtte - heeft hij ook nog tijd om de nieuwe boombanken helemaal zitklaar te maken. Egbert bedankt!

Meer foto's van de werkochtend

zaagwerk Vlindertuin IVN Valkenswaard-Waalre

1 november: Stevig werk

Terwijl Peter Bleijs hard bezig was de poeloever te maaien met zijn bosmaaier, kwam firma Wijlaars onze nieuwe zg. Flintstonebanken afleveren.

Vanaf een grote vrachtwagen, waarop de flinke eiken boombanken en een kraan met flinke grijper, werden de bankdelen (lees halve boomstammen) en de onderstellen (halve meter boomstammetjes) op het entreegedeelte van de tuin gehesen. Met een royaal gebaar van service is de bank in de siertuin over het hek gehesen en op z'n plaats gezet. Spannend allemaal.

Op zaterdagmiddag 5 november willen we de andere banken op hun plek zetten. Vanaf 14.00 uur gaan we aan de slag. Zin in een flinke workout? Kom dan naar de Vlindertuin om mee te helpen!

Meer foto's van de werkzaamheden op 1 november

25 oktober: Toch nog herfst

We hebben lang moeten wachten maar uiteindelijk voelt de sfeer in de tuin toch herfstig aan. Blaadjes die vallen, asters die uitgebloeid zijn en een vlinderloze werkochtend. En er zijn paddenstoelen, natuurlijk.

Het hoge perk ligt er netjes bij; er kan nog wel wat extra tijm tussen - dat gebeurt volgende week. Dan gaan ook de infobordjes en de afrasteringstouwen naar binnen. Werk zat!

IVN Vlindertuin Waalre zwammen

4 oktober: Tijd voor tijm

Het vlinderseizoen is voorbij maar het onderhoudswerk allerminst. Komende weken gaat we flink aan het renoveren. We hebben hiervoor subsidie gekregen van Streekgebied Boven Dommel, te besteden vóór half december.

Eén van de zaken waarvoor we een potje hebben, is nieuwe beplanting. In het algemeen staat er genoeg (teveel!) in de perken; echter het hoge perk vooraan in de siertuin kan wel een oppepper gebruiken. Eén helft is goed begroeid met tijm, en dat gaan we doorzetten naar de andere helft. Boerenwormkruid eruit, tijm (en kattenkruid) erin!

Renovatie perk IVN Vlindertuin Waalre

27 september: Schoffelen maar

Het lijkt nog wel zomer maar het is natuurlijk herfst. Het vlinderseizoen is al bijna voorbij! Gelukkig is er in de tuin toch nog van alles te beleven. De herfstasters zijn op z'n mooist. Hoge pollen paarse, roze en lila bloemen lokken vlinders, hommels en bijen naar de tuin. Laatste kans, zullen ze wel denken.

Terwijl de vlinders hun nazomerfeestje vieren schoffelt de onderhoudsploeg nijver voort. Langzaamaan komen de paden in de siertuin weer op breedte. Je ziet precies waar je gebleven bent!

atalanta en kleine vos in Vlindertuin Waalre