Wie Wanneer Wadlopen? Aanmelden voor 15 april!

Graag willen wij vanuit de IVN Olst-Wijhe een wadlooptocht organiseren voor onze leden. Dit zal een tocht zijn bij het pittoreske getijdehaventje Noordpolderzijl. De datum is 25 juni, de tocht start uiterlijk 8.45 uur vanaf Noordpolderzijl.

Vanaf de dijk kunnen wij de Waddenzee al voor ons zien liggen. De kwelder strekt zich uit met verscheidene soorten vegetatie die wonderwel kunnen overleven in zout water, met allerlei verschillende technieken om de hoge waterstanden de baas te kunnen.

Als we de kwelder voorbij zijn komen we in een wat slikker gedeelte waar je iets weg kan zakken. Het is een zwerftocht, we hebben geen haast om de overkant te bereiken waardoor we meer tijd hebben om ons door het landschap heen te laten leiden door de ervaren gidsen van stichting wadloopcentrum Pieterburen. Zij hebben veel verstand van het getij, de geulenstelsels en een basale kennis over de planten. Misschien kunnen wij hen nog wat leren? 😊

Wij bereiken de eerste prielen, dit is al hardere ondergrond, lopen langs een grote geul en kunnen wat kleinere geulen oversteken. U kunt mossel en oesterbanken tegen komen. Afhankelijk van het looptempo van de deelnemers passen we de lengte van de route aan. Het wordt maximaal 12 kilometer wat in een paar uur gelopen wordt.

Weer terug aan de kust kunnen wij nog een versnapering bij cafe het Zielhoes nuttigen, of we nemen allen een eigen broodje en wat drinken mee. Details volgen nog.

Vies worden gegarandeerd! Mooie luchten, veel vogels en een totaal andere natuur dan in Salland ook. Bij onweer of hogere waterstanden kunnen wij de tocht annuleren.

Van te voren aanmelden verplicht, omdat dit het aantal gidsen ook bepaald. Prijsindicatie is rond de €25,- per persoon.

Voor kinderen vanaf 8 jaar met een goede basisconditie is deze tocht ook prima te lopen. Voor volwassenen is het belangrijk dat u wel wat kilometers kunt afleggen en stevig op de benen staat.

Graag aanmelden bij activiteiten@ivn-olst-wijhe.nl uiterlijk 15 april

Wad